Käänsikö Jumala kylkeään Japanissa?
Kun autolautta Estonia upposi syksyllä 1994, Helsingin piispa Eero Huovinen puki monen seurakuntalaisensa hädän sanoiksi kysymällä nukkuiko Jumala. Miksei Jumala estänyt onnettomuutta?
Kymmenen vuotta myöhemmin sama kysymys oli taas piispan huulilla. Silloin hänen lomamatkansa Thaimaahan muuttui sielunhoitajan työreissuksi. Tapaninpäivänä 2004 me opimme uuden sanan: tsunami.
Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi hän ei estä onnettomuuksia? Onko Jumala jo vanha ja väsynyt? Nukkuuko hän? Käänsikö hän kylkeään Japanin rannikolla maaliskuun yhdentenätoista Herran vuonna 2011?
Tämä maailma on vain maailma. Tämän maailman mannerlaatat ovat liikkuvaista sorttia, ja siitä seuraa eräitä seismologisia seikkoja.
Suomalaiset helluntaisaarnaajat tosin julistivat, että Haitin maanjäristys johtui haitilaisten voodoo-kultista, ja Japaninkin kohdalla on nyt esiintynyt spekulaatiota siitä, että kas näin Jahve rankaisi vääräuskoisia maanjäristyksitse. Oma vika. Mikseivät ole ottaneet Jeesusta vastaan?
Joskus hävettää kuulua kristittyjen joukkoon. Esimerkiksi tuollaisia taikauskoisia puheita kuunnellessa.
Jumala ei rankaise ihmiskuntaa maanäjäristyksillä, tulivuorenpurkauksilla eikä muillakaan luonnonmullistuksilla. Maanjäristys on pelkkä maanjäristys. Tsunami on vain tsunami. Luonnonmullistusten syy ei ole tuonpuoleinen vaan maailmansisäinen.
Ja juuri tällaisessa maailmassa meidän täytyy oppia elämään.
Totta kai meidän pitää ottaa opiksemme maanjäristyksistä, mutta se oppi ei ole luonteeltaan uskonnollista.
Me voimme oppia rakentamaan turvallisempia kaupunkeja ja parempia avustusjärjestelmiä. Me voimme oppia olemaan rakentamatta ollenkaan, ainakaan liian vaarallisiin paikkoihin.
Palataan kysymykseen Jumalan hyvyydestä ja kaikkivaltiudesta.
Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi maailmassa on niin paljon pahaa?
Eikö maailman kärsimys puhu sen puolesta, että Jumalaan uskovat ovat pahasti erehtyneet?
Jos nimittäin Jumala ei halua estää pahaa, hän ei ole hyvä. Jos hän taas ei kykene estämään pahaa, hän ei selvästikään ole kaikkivaltias.
Jos Jumalaa ei ole, ristiriita poistuu. Kipeä kysymys kärsimyksestä jää silti elämään. Ehkä kysymys kärsimyksestä ei olekaan ensisijaisesti teologinen tai uskonnonfilosofinen ongelma?
Jotkut hakevat vastausta etsimällä kärsimyksen mielekkyyttä. He sanovat, että kärsimys tekee meistä parempia ihmisiä. Että sairaudet ja onnettomuudet voivat toimia eettisesti kasvattavalla tavalla. Ne tarjoavat mahdollisuuden tarkistaa elämänarvojaan ja osoittaa lähimmäisenrakkautta.
Sitäkin, joo. Mutta neljännesmiljoonan ihminen huuhtoutuminen tsunamin mukana mereen, 23 laskettelureissulaisen kuolema Konginkankaan bussiturmassa tai perheenäidin tappava syöpä ovat vähän liian kovia hintoja heidän läheistensä jalostumisesta. Sama koskee tämän päivän Japania.
Ristiriita Jumalan hyvyyden ja kaikkivaltiuden välillä lievenee, jos käytössä on useampia jumalia. Jos jumalia on kaksi, joista toinen on kaikkivaltias ja toinen on hyvä, ristiriita poistuu, mutta itse ongelma, kärsimys, jää jäljelle.
Ehkä teologista tai filosofista viisastelua olennaisempaa on sittenkin kysymys lohdutuksesta kärsimyksen keskellä.
Kristinusko lähestyy kärsimyksen ongelmaa ristiriitaisesti ja traagisesti. Lohdutus löytyy Jumalan omasta kärsimyksestä. Maailman kärsimys on Jumalan omaa kärsimystä. Kristinuskon puhe kärsivästä Jumalan Pojasta lähestyy itse asiassa sitä kärsimyksen ongelman ratkaisuyritystä, jossa jumalia on kaksi, eikä toinen heistä ole kaikkivaltias. Ihmisyyteen sitoutunut kärsivä Kristus on tyhjentynyt kaikkivaltiudestaan. Kristillinen oppi Jumalasta Pyhänä Kolminaisuutena liittyy myös kärsimyksen ongelmaan. Se ei ratkaise sitä, mutta se vastaa siihen.
Viime pääsiäisenä Helsingin Via Crucis -ristisaatossa Jeesuksen osan näytteli japanilainen näyttelijä Yuko Takeda. Tänäkin pääsiäisenä kärsivällä Kristuksella on japanilaiset kasvot.
Jeesus jumalassa on ilmeiseti kirous.
Aina tulee kärsimystä niille, jotka Jeesusta esittävät.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesus, syntiemme sovittaja ja kuolleista herättäjä, poistaa aikanaan totuudesta harhautuneiden juutalaistenkin kärsimyksen. ”…he katsovat minuun,jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti,niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.”
Tämä on elävän Jeesuksen puhetta profeetta Sakarjan suulla,ks. Sak.13-9-10 lopunaikojen tapahtumista. Kun Jeesus Kunnian Kuninkaana palaa Öljymäelle ja Kaikkivaltias Jumala poistaa peitteen niskurikansan – siis Israelin – silmistä. Ja niihin aikoihin Herran päivät tuomiot ovat elävää todellisuutta, ks. 2 Tess.2.
Miksi maailmassa sitten on niin paljon sotia ja kärsimystä ja sinä salattu Jumala olet vaiti? Entä pitäisikö meidän katsoa enemmän Estonian hukkuneisiin kuin niihin, jotka Sinä ihmeenomaisesti pelastit kuohuvasta merestä?
Kärsimys on syvä Herramme salaisuus. Eikä siihen löydy tyhjentävää vastausta. Ajatellaan Dari-Anne vaikkapa Jobia, jota Herra salli Saatanan koettelevan, ks. Job 1. Tuleeko siis vanhurskaalle koetuksen hetki Jumalalta vai Perkeleeltä?
Tai jos mietimme Saatanan sanoja Jeesukselle maailman hallitsemisesta: ”…minun haltuuni se on annettu”, Luuk. 4:6. Huom! ”annettu”. Kärsimyksen maljankin voimme siis juoda Jumalan tai Saatanan kädestä.
Monet maailman ihmiset ahdistuksen puristuksessa enemmänkin kiroavat huonoa tuuriaan ja olosuhteita. Tai syyttävät muita onnettomuudestaan. Mutta olipa uskova tai epäuskoinen, niin piinapäivinä lähes aina ahdistuksen ihmisen seurana itku ja kirous, huokaus ja kyynel; mykkä epätoivo pimeässä yössä.
Ja silloin jotkut epätoivoiset sielut valittavat kuten ristillä ihmisten syntien takia kärsivä Jeesus:”Jumalani, miksi minut hylkäsit?” Kuitenkin uutta luova Jumala tekee valkeuden heidänkin elämäänsä kuten Vanhan Testamentin vanhurskaalle Jobille.
Sinä ja minä kärsimme myös syntiemme tähden. Kuten huorintehnyt mies tai nainen, jotka kärsivät petoksestaan, niin heidän syntitekonsa saattavat kyyneliin myös lasten ja läheisten silmät.
Kuitenkin syyttömästi tai syntitekojensa tähden kärsivä ihminen saa nostaa katseensa ristille tapettuun Jeesukseen, josta profeetta Jesaja ilmoitti jo n.700 eKr:”
”Mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme parantuneet” Jes.53:5
Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Lahti
Sinun pitää palata uudelleen Raamatun ääreen.
” He katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet.”
Evankeliumi kertoo selvästi, kuinka roomalaiset sotilaat pilkkasivat ja sylkivät, ristiinnaulitsivat ja lopulta sotilas lävisti keihäällä Jeesuksen rinttakehän. Eivät siis juutalaiset. Väärä syytös.
———–
”Poistaa peitteen niskurikansan silmiltä:”
Kuka on niskurikansa ?
” Hän poistaa tällä vuorella verhon, joka verhoaa kansat ja peitteen, joka peittää kaikki kansakunnat. ”
———
Jesaja 53 taas…
Ei voi kertoa Jeesuksesta. Kun luet sen kokonaan, niin kysy itseltäsi, elikö Jeesus pitkään ja saiko hän jälkeläisiä.
Jeesus kuoli hyvin nuorena ja jälkeläiset eivät ole seuraajia..tietenkään.
53:10
” saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan ”
Ilmoita asiaton viesti
Elämme Jumalan ihmeitätekevässä maailmassa, kaikesta karsimyksestä huolimatta:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Tsunami-ihme Pikkuvauva selvisi keskellä kaaosta yksin kolme päivää päivää/art-1288375872758.html
Ilmoita asiaton viesti
Ja tämä todistaa mitä? Entä jos se lapsi olikim muslimi? Jos se olikin Allah joka sen pelasti.
Ilmoita asiaton viesti
Kun kirjoituksiasi on lukenut, niin ei oikein tiedä mitä ajatella. Uskotko sinä johonkin/jonkinlaiseen jumalaan? Jos uskot, niin miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Kulovaara
Jotkut sanovat Jumalasta, että hän on yhtä kuin Universumin kaikki tajunnantilat yhteensä.
Jos me tavoittelemme hyvää Jumalaa, se tarkoittaa että meidän kaikkien on muututtava hyviksi ihmisiksi, silloin hyvä Jumala voi istua valtaistuimelleen.
Konkreettisemmin sen voi kitetyttää niin, että jos kaikilla olisi sama yksi Jumala, epäsopu ja sodat vähenisivät huomattavasti.
Voi olla, että harmonia edesauttaisi myös luonnonmullistusten vähenemistä.
Energia virtaa positiivisena tai negatiivisena ja kaikki on yhteydessä kaikkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Dari-anne. Monet sanovat jumalista mitä ikinä mieleen juolahtaa. Niistä nyt ei ole kuitenkaan olemassa mitään todisteita.
”Konkreettisemmin sen voi kitetyttää niin, että jos kaikilla olisi sama yksi Jumala, epäsopu ja sodat vähenisivät huomattavasti.”
– Noin se ei ole. Kristinuskon sisälläkin on vaikka kuinka monta eri suuntausta, samaan jumalaan uskotaan, mutta verissäpäin tapellaan siitä, kuka uskoo oikein.
”Voi olla, että harmonia edesauttaisi myös luonnonmullistusten vähenemistä.”
– Jos siis olisimme kilttejä toisillemme, niin maanjäristyksiä ei tapahtuisi?
Ilmoita asiaton viesti
Raamatun väkevä Jumala muovaa uuden ihmisen myös särkyneestä saviruukusta, tiedätkö D-a?
Tässäpä taivaallista gospelia kaikille uutta elämää kaipaaville
http://www.youtube.com/watch?v=f0M-_-URiUk&feature…
Ilmoita asiaton viesti
Heinimäki
”Joskus hävettää kuulua kristittyjen joukkoon. Esimerkiksi tuollaisia taikauskoisia puheita kuunnellessa.”
Kristinusko on taikauskoa.
Ilmoita asiaton viesti
”- Jos siis olisimme kilttejä toisillemme, niin maanjäristyksiä ei tapahtuisi ? ”
Kuten sanoin, maailmassa on liikaa negatiivista energiaa, liikkaa jumalia, joiden pouolesta taistellaan. Me olemme kuitenkin riippuvaisia siitä yhdestä Luojasta, hänestä me emme pääse irti vaikka haluaisimme.
Kaikki me luomme myös maailmaa ja todellisuutta. Maa on elävä organismi sekin, se voi hajota yhteisessä negaatiossa siinä kuin ihminenkin.
Ei tämä mikään uskon ole, saa siitä olla eri mieltä, mutta jonain päivänä se on kuitenkin myönnettävä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en ole riippuvainen mistään luojasta, jumalasta tai miksi niitä nyt keksitäänkään kutsua. Ne ovat ihmisten mielikuvituksen tuotteita, eivät todellisia.
Ilmoita asiaton viesti
Tässäpä Ennille tosielämän kertomus taivaallisen rauhan omistavasta Irasta.
Ehkäpä se kertoo eksyneelle sielulle jotakin elävästä Jeesuksesta,niin että tuo ärsyttävä lilliputtijärki ja katoava ihmisvoima muuttuisivat Raamatun väkevän Jumalan voimaksi.
Mitä haluat pyytää Jumalalta?”
Mustatukkainen nuori nainen kuunteli kysymystäni tarkkaavaisena. Ruskeat silmät välähtivät. Pienen miettimisen jälkeen hän sanoi:”Että Jumala antaisi syntini anteeksi”:
18-vuotias Ira oli tullut majapaikkaamme tapaamaan meitä seurakuntavierailulla olevia, suomalaiskristittyjä ystäviään. Hän kertoi elämästään 10.1.2001 Olenogorskin kaupungissa, Pohjois-Venäjällä.
Iran isä oli maannut halvaantuneena viisi kuukautta.Koulun jälkeen työttömäksi jäänyt tyttö oli hoitanut isäänsä kotona äidin ollessa töissä . Iran veli oli joutunut Pietarissa vankilaan ja sairastunut tuberkuloosiin. Vapautumisen jälkeen mies tuli syntymäkotiinsa, mutta sairas mies ei parantunut taudistaan ,vaan kuoli 27-vuotiaana. Hautajaiset olivat seuraavana sunnuntaina.
Erityisesti eräs asia Iran kovassa elämässä jäi askarruttamaan. Kysyin: ”Uskotko, että Jumala rankaisee perhettänne syntienne tähden, koska olette joutuneet kärsimään niin paljon?” Vrt. Joh.9:2…
”En ajattele niin, äiti ja minä rukoilemme”,Ira vastasi hymynpilke silmäkulmassa.
Keskustelin hänen kanssaan jonkin aikaa tulkin välityksellä. Luimme Raamatusta Luuk. 5:18-26. Se kertoo halvaantuneesta miehestä, joka sai Jeesukselta synnit anteeksi ja ruumiin terveyden. Herra kirkasti Iralle julistamani Jeesuksen sanat:”Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi”. Suurisilmäinen ja langanlaiha tyttö kiitti ja tuli illalla paikallisen helluntaiseurakunnan kokoukseen,jossa hänen puolestaan rukoiltiin.
Pienen ihmisen elämä kulkee omia latujaan:on mulla häät,sulla hautajaiset-tilanteeseen törmäämme aika ajoin.Kuitenkin Iraa kannattavat iankaikkisen Jumalan käsivarret. Kiitos elävä Herra avustasi!!
Eikä hänen tarvitse Paul McCartneyn tavoin lähteä Ganges-joelle kastautumaan saadakseen syntinsä anteeksi Kumbh Mela hindufestareilla. Mitä hyötyä onkaan itsensä näennäisestä puhdistelemisesta,jota monet rikkaat harrastavat?Beatle-Paulin lisääntyneet synnit raskauttavat hänen sieluaan entistä enemmän tulevina päivinä.
Mutta Jumalan lapsi Ira vaeltaa taivaan kotiin Jeesuksen antamassa rauhassa ja vapaudessa murheenkin keskellä.
Ilmoita asiaton viesti
On yhtä vähän todisteita siitä, että Jeesus kuoli ristillä muiden syntien tähden kuin siitä, että Haitin maanjäristys johtui voodoo-kultista. Älä tee itsestäsi pelleä, Heinimäki.
Ilmoita asiaton viesti
Piispa Huovinenhan show-kyynelehti narsistisen itsekeskeisesti kameroiden edessä Aasian tsunamin aikaan: minusta hän kaappasi huomiota taas itselleen pois oikeasti kärsiviltä hölöttäessään ääni väristen lapsellisia Jumala-pelkojaan – aivan kuin luterilainen teologia uskoisi jokaisen katastrofin olevan Jumalan harkittu teko/kosto.
Todella vaarallinen paperiteologi, jolla ei empatiaa riitä toisille omien sisäisten ristiriitojen yli.
Lohduttaja väisti roolinsa ja ohjasi huomiota room.katoliselle höpölöpölle ihmisten pelkoja lisäämään – kun olisi pitänyt olla ihan oikeasti ihmisten tukena protestanttisella ihmiskeskeisyydellä.
Teologinen onanointi ei kuulu kriisitilanteisiin.
Kärsimystä ei saa ohittaa ikinä teologialla.
Tämä oli Lutherin lähtökohta kapinalle kirkkoa vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Anttila
” Ei jos uskoo, että Kristus on myös Jla.”
Jeesus voi olla symboli, joka tarkoittaa itseasiassa juutalaista kansaa. VT:n Jumala kärsi juutalaisten mukana tai juutalaisissa, kuten raamattu kertoo.
” Kaikissa heidän ahdistuksissansa oli hänelläkin ahdistus,
ja hänen kasvojensa enkeli vapahti heidät.
Rakkaudessaan ja sääliväisyydessään
hän lunasti heitä, nosti heitä ja kantoi heitä
kaikkina muinaisina päivinä. ”
Mutta kuka sen ahdistuksen aiheutti, olivatko ne juurikin Kristus-jumalan seuraajat ?
Ilmoita asiaton viesti
Hei Dari-anne
Tottakai meidän Jumalamme kärsii kovapäisten juutalaisten epäjumalanpalveluksesta ja syntielämästä niin Mooseksen aikoina kuin tänäänkin.
Lisäksi käsite Jumalan lunastyö on pahasti hukassa. Niin juutalaisilta kuin nimikristityiltä, ja monelta muulta lähimmäiseltämme. Valitettavasti.
Siksi lyhyt yritys selventää lunastusta Uuden Testamentin valossa.
”…. jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta,rikkomusten anteeksisaaminen,hänen armonsa rikkauden mukaan.” Ef. 1:7
Lunastus = vapautus lunnaita vastaan, vapaaksi ostaminen, takaisin ostaminen.
Jae puhuu siis siitä, miten Jeesus verellään osti meidät vapaaksi synneistämme ja Saatanan vallasta. Ts. Hän ristinkuolemallaan lunasti meidät vapaaksi synneistämme ja rikoksistamme.
Jeesus, Jumalan Uhrikaritsa, vuodatti verensä meidän puolestamme että eläisimme iankaikkisesti.
Kaikkivaltiaan Jumalan keskeinen ilmoitus pitkäperjantain sanomasta:
39. Niin toinen pahantekijöistä, jotka ristillä riippuivat, herjasi Jeesusta: ”Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä.”
40. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: ”Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41. Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt.”
42. Ja hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi”.
43. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.” Luuk.23:39-44
Kun Jeesus, meidän Herramme kuoli ristillä ja vuodatti verensä, niin salattu Jumala otti pois maailman synnit, myös sinun ja minun kaikki rikokset ja synnit,ks. Joh.1:29.Jeesus lunasti,ts. osti verellään kaikki maailman ihmiset vapaaksi synnin orjuudesta. Se on suurin rakkauden teko, mitä tämän pallon alla tai päällä on koskaan tehty.
Jos uskot tähän Jeesuksen ristintyöhön Golgatalla, niin olet Jumalan helvetistä pelastama eli vanhurskauttama ihminen.
Aabrahamin tavoin Herra lukee silloin sinun uskosi sinulle vanhurskaudeksi,ks. Room.4:3
Sillä tämä Jeesus joka tapettiin ristille, ja joka synnittömänä vuodatti verensä meidän syntiemme tähden, on myös Sinun Pelastajasi ja Tuomarisi hyvä lukija.
Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila
Ilmoita asiaton viesti
”Tottakai meidän Jumalamme kärsii kovapäisten juutalaisten epäjumalanpalveluksesta ja syntielämästä niin Mooseksen aikoina kuin nykyisinkin.”
Tuo on juuri sitä vastenmielistä kristillistä vihakirjoitusta. Olen kuullut sitä niin paljon, enkä jaksa ottaa siihen kantaa.
Varaudu kuitenkin siihen, että itse vastaat teoistasi.
” Mitä kylvää sitä niittää” ja ” Kullekkin tekojensa mukaan ” ja nimenomaan täällä ajassa, helvettiä ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin minun raamatussani Jumala melkein ensi töikseen kiroaa koko ihmiskunnan (1. Moos. 3:16-24), joten ihmettelen suuresti, miten te jumaluusoppineet näette ylipäätään mitään ongelmaa siinä, että ihmiset eivät elä paratiisissa vaan tässä maailmassa, joka on todistettavasti paha paikka ja jossa ihmiset ovat ilkeitä toisilleen. Siellähän se on sanottu ihan selväsanaisesti, vaikka tarinan ymmärtäisikin vertauskuvallisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, Jumala kiroaa synnin harjoittamisen ,mutta haluaa pelastaa syntiset ihmiset hukkumasta helvettiin.
Sehän kerrotaan jo pienoisevankeliumissa:”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut ,että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään,joka Häneen uskoo , hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” Joh. 3:16
Dari-anne esitti tuossa ylempänä että helvettiä ei olisi olemassa.
Kuitenki Raamattu ilmoittaa selvästi että tuonela ja helvetti eli tulinen järvi, ovat Jumalan valmistama paikka Perkeleelle ja pahoille,parannuksentekemättömille ihmisille.
Herra Jeesus puhuu niistä UT:ssa ainakin 20 kertaa, sanoen mm. Matt.10:28, 13:40-42, 23:15, 25:41.Tai:”Jos silmäsi viettelee sinua,heitä se pois. Parempi on sinulle että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.”ks. Mark.9:47,48.
On siis aihetta kysyä: – Miksi rakkauden Jumala loi helvetin?
Lyhyt vastaus: – Siksi, että Herra on oikeudenmukainen. Sekä itselleen että luomalleen ihmiselle.
Puhutaan vanhurskaasta Jumalasta, ks. 5Moos, 32:39. Hän armahtaa syntinsä tunnustavat, mutta laskee tuonelan vaivaan jumalattomat. Ne, jotka tietävät Herran tahdon, mutta pilkkaavat sitä kuolemaansa saakka.
Suurella Savenvalajalla on jumalallinen oikeus tehdä luomalleen saviastialle eli ihmiselle tahtonsa mukaan, ks. Room. 9:14-24.Sillä vanhurskas Jumala tekee oikeuden myös itselleen.
Jos sinä lukija, olisit Jumala, niin haluaisitko itsellesi oikeuden tuomita helvettiin esim. kansanmurhien aiheuttajat?Kuten mm. Egyptin faraon ja Hitlerin? Tai Stalin ja Pol Potin?
Entä kuka vastustaa Jeesuksen mainitsemia myllynkivi-ihmisiä?,ks. Matt. 18:6. Nämä rahanhimoiset eksyttäjät muun ohella kylvävät maailman täyteen väkivaltaisia tietokonepelejä, elokuvia ,pornosaastaa, viinaa ja huumeita, myrkyttäen miljoonien ihmisten sielut. Ja kuka siitä välittää? Ylpeiden fariseusten tavoin myllynkivi-ihmiset haluavat elää loppuun asti Jumalan armon pilkkaajina ja helvetin lapsina,ks. Matt.23.15.
Helvetin lapsiksi ovat muuttuneet myös uskosta luopuneet, entiset Jumalan lapset.Siis he,jotka ovat tehneet kuolemansynnin eli Pyhän Hengen pilkan,ks.Matt.12:32. Siksi he ovat muuttuneet Jeesus- viinipuun kuiviksi oksiksi,ks.Joh.15:5,6.
Kuitenkin armon ja totuuden Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Helvetti on luotu Saatanaa ja pahoja ihmisiä varten. Niitä epäuskoisia varten, jotka hylkäävät syntiensä sovittajan ,Herran Jeesuksen.
Jumalan totuus on Jeesus Kristus, syntiemme sovittaja, joka sanoo:”Minä olen tie, totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”
Ilahduttavasti ihminen, joka uskoo Jeesukseen, Jumalan totuuteen, pelastuu helvetistä, ks. Ilm.20:11-15
Toivottavasti olemme siinä joukossa hyvä lukija.
Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila
Ilmoita asiaton viesti
Voihan se olla, että teille joku helvetti on tulossa, koska sanotaan :
” Jumala käy tuomiolle kaiken lihan kanssa
tulella ja miekallaan; ja Herran surmaamia on paljon.
Jotka pyhittäytyvät ja pudistautuvat puutarhamenoja varten,
SEURATEN MIESTÄ JOKA ON HEIDÄN KESKELLÄNSÄ,
jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa, sekä hiiriä,
niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.
Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa.
Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet,
ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.”
Minä en syö sianlihaa, en seuraa miestä( Jeesus),
enkä valmistaudu karitsan puutarha-häihin .
Ilmoita asiaton viesti
Jos minä olisin Jumala, en tuomitsisi helvettiin sammakkoa enkä sisiliskoakaan, koska mikään kuviteltavissa oleva rikos ei ole niin kauhea, että iankaikkinen kadotus olisi oikeudenmukainen rangaistus siitä. (Hitlerin ja Saddamin saattaisin ehkä silti laittaa sinne muutamaksi vuodeksi.)
Sivumennen sanottuna kyllä tuollainen jumala, joka kiduttaa ihmisiä jonkin tietokonepelien tai poken takia, olisi melkoinen … tai enpä viitsi sanoa.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonnot ovat alati kriisissä. Omassa ajatusmaailmassani, tapakristitty kun olen, se herättää lähinnä uteliaisuutta, mitenkään muuten se ei vaikuta. Ateistiksi julistautumisessakaan ei ole minkäänlaista mieltä eli on ihan sama, olenko tapakristitty tai ateisti.
Ilmoita asiaton viesti
Vai niin.
Halusitko sanoa jotain? Jos halusit, mitä: et mitään.
Syy sen kertomiseen?
Ilmoita asiaton viesti
Sanoinhan sen selvästi: Uskonnot ovat alati kriisissä. Mutta mitä Sinä halusit sanoa? :)) Olenko saanut vihamiehen tai siis -naisen?
Ilmoita asiaton viesti
”…neljännesmiljoonan ihminen huuhtoutuminen tsunamin mukana mereen, 23 laskettelureissulaisen kuolema Konginkankaan bussiturmassa tai perheenäidin tappava syöpä ovat vähän liian kovia hintoja heidän läheistensä jalostumisesta.”
Ei pelkästään läheiset jalostu vaan kaikki. Millä perusteella arvioimme hinnan liian kovaksi? Siksikö, ettei tulosta arvosteta tarpeeksi? Onko se taas merkki siitä, että draama tulikin tarpeeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Ja heti takaisin: Mistä ihmeen jalostumisesta, hinnasta tai siitä, että onnettomuudet tulevat tarpeeseen on kysymys?
Ilmoita asiaton viesti
Jos jossain ei koskaan kellekään tapahdu mitään pahaa, ei kenenkään koskaan tarvitse surra toisten takia. Kukaan ei joudu miettimään, kuinka suhtautua moiseen. Näin ollen kukaan ei tosiasiassa edes tiedä oikeasti välittäisikö sellaisesta vai. Mahdollisesti ei välittäisi, koska ei osaa kuvitella toisen ahdinkoa. Omasta puolestani voin sanoa, että oma koettu ahdinko auttaa kummasti ymmärtämään toisen vastaavaa.
Sitä kutsun jalostumiseksi. Se on yksi syy lukea lapsille satuja, oppivat eläytymään toisten kokemuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Olenko saanut vihanaisen?” No, et tietenkään.Mutta omien uskonkäsitysten tarjoilu ei ole tässä katastrofissa ollenkaan relevanttia, varsinkaan jos niitä ei ole.
Tämä ei tietenkään koske vain Sinua, vaan kaikkia kirjoittajia.
Hienoinen harmistumiseni perustuu lähinnä siihen, että yleensä kirjoitat silkkaa asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuula
Harmistuminen panee aika ajoin sanomaan kaikenlaista. Kiitos ettet ole vihamieheni.
Mikko
Jalostumisen termiä edelleen ihmettelen. Ei onnettomuus ketään jalosta. Nöyremmäksi saattaa tehdä. Menemättä tässä omiin mahdollisiin menetyksiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Jalostumisen termiä edelleen ihmettelen. Ei onnettomuus ketään jalosta. Nöyremmäksi saattaa tehdä. Menemättä tässä omiin mahdollisiin menetyksiin.”
Jaa.
Esa: ”Kuuden miljardin puolesta sinulle, Mikko, sanon: onnettomuudet eivät jalosta ketään koskaan.”
Ihmiset eivät opi kokemuksistaan, sanot. Alkaa haiskahtaa inttämiselle puoleltasi. Miten on?
Ilmoita asiaton viesti
“Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?”
Epicurus
Ilmoita asiaton viesti
”Jos nimittäin Jumala ei halua estää pahaa, hän ei ole hyvä. Jos hän taas ei kykene estämään pahaa, hän ei selvästikään ole kaikkivaltias.”
Ymmärtämättömyyden ymmärtämättömin piirre on oman ymmärtämättömyyden ymmärtämättömyys. Näin ollen emme tajua miten olla oikein. Oli sitten kyse vain taidosta tai eettisyydestä. Tämä tietämättömyys johtaa pahoiksi sanottuihin tekoihin. Tätä voi tarkastella erittäin hyvin arjessa.
Ihminen ei suoraan järistyksiä aiheuttanut, mutta ehkä välillisesti? Emme ymmärrä maailmaa täysin. Mielestäni yksi mielenkiintoinen tutkittava on yksinkertaisesti energia ja sen säteily vaikutuksineen. Sillä tiellä olemme vasta alussa.
Kokemuksesta viisastuu. Niin se vain menee. Joskus pitää kompastua. Pakko se on ollut itsekin myöntää.
Ilmoita asiaton viesti
Jaakko Heinimäki:
”Jumala ei rankaise ihmiskuntaa maanäjäristyksillä, tulivuorenpurkauksilla eikä muillakaan luonnonmullistuksilla. Maanjäristys on pelkkä maanjäristys. Tsunami on vain tsunami. Luonnonmullistusten syy ei ole tuonpuoleinen vaan maailmansisäinen. ”
Heinimäellä taitaa olla mielesään ajatus, että Jumala on sitten kuollut tai häntä ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Heinimäellä taitaa olla mielesään ajatus, että Jumala on sitten kuollut tai häntä ei yksinkertaisesti ole olemassa.”
Heinimäelle Jumala on ilmeisesti vain kiva setä, jolla on velvollisuus hjelpata silloin kun ihmisellä on vaikeuksia. Kun ihmisellä menee ns. lujaa Jumalaa ei tarvita, jolloin himokas narsistinen ihminen voi vapaasti tyydyttää tarpeitaan. Siis Heinämäen katsantokannassa Jumala on tehty narsistisen ihmisen palvelijaksi. Luonnonmullistuksista syytetään ensimmäiseksi Jumalaa.Heinämäen on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että elämä on lahja joka meiltä myös kerran otetaan pois. Sillä ei sinänsä ole väliä millä tavalla. Se voi tulla sairauksen tai onnettomuuksien kautta. Lähtö voi tulla myös toisen ihmisen käden kautta. Kaikki on mahdollista.
Jumalan syyllistäminen Japanin maanjäristyksessä ei ole mielestäni kaukana Jumalan pilkkaamisesta. Mutta ehkä kaikkein oleellisemmin tuollainen asenne kertoo vain kyseisen ihmisen narsistisesta ja pöyhkeästä asenteesta Jumalaan.
Ilmoita asiaton viesti
15.05 Dari-Annen viestiin.
Dari-Anne:
”Sinun pitää palata uudelleen Raamatun ääreen.
” He katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet.”
Evankeliumi kertoo selvästi, kuinka roomalaiset sotilaat pilkkasivat ja sylkivät, ristiinnaulitsivat ja lopulta sotilas lävisti keihäällä Jeesuksen rinttakehän. Eivät siis juutalaiset. Väärä syytös.”
Mikko:
Roomalainen sotamies puhkaisi keihäällä Jeesuksen kyljen,ks. Joh. 19:47. Siinä olet oikeassa.
Mutta juutalaiset vaikuttivat ratkaisevasti Jeesuksen tappamiseen. He jopa huusivat:”Ristiinnaulittakoon”. Roomalainen maaherra Pontius Pilatus antoi juutalaisten valita, vapautetaanko Barabbas-rosvo vai Jeesus, ihmiseksi syntynyt Jumala ja juutalaisten kuningas?
Lisäksi Jeesus itse kertoi juutalaisten ja roomalaisten tappoaikeista mm. Matt. 20:17-19
———–
Dari-Anne:
”Poistaa peitteen niskurikansan silmiltä:”
Kuka on niskurikansa ?
” Hän poistaa tällä vuorella verhon, joka verhoaa kansat ja peitteen, joka peittää kaikki kansakunnat. ”
Mikko:
Jumala kehotti Moosesta sanomaan israelilaisille:”Sinä olet niskurikansa,ks. 2Moos. 33:5. Ks. myös 5 Moos. 31:27.
———
Dari-Anne
Jesaja 53 taas…
Ei voi kertoa Jeesuksesta. Kun luet sen kokonaan, niin kysy itseltäsi, elikö Jeesus pitkään ja saiko hän jälkeläisiä.
Jeesus kuoli hyvin nuorena ja jälkeläiset eivät ole seuraajia..tietenkään.
53:10
” saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan ”
————-
Mikko
Jesaja 53 on kirkas ja selvä,profeetallinen todistus Jeesuksen kärsimyksestä ja ylösnousemisesta.
Sen tunnustavat kaikki kristilliset kirkkokunnat kaikkialla maailmassa.
”Jos sinä panet Hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan” ilmaisu tarkoittaa, että ristillä kuollut ja Jumalan kuolleista herättämä Jeesus saa nähdä Jumalan valtakunnan laajentumisen. Se tapahtuu, kun Herraa etsivät ihmiset nöyrtyvät parannuksen tekemiseen syntielämästä.
Siis Messias saa nähdä seuraajiensa lisääntyvän (eli Jumala saa nähdä jälkeläisiä),jos sinä ja minä nöyrrymme tunnustamaan:”Kiitos Jeesus että Golgatan ristillä sovitit minunkin syntini ja rikokseni ja avasit tien elävän Jumalan yhteyteen”
Ja silloin voidaan myös todeta:”Herran tahto toteutuu hänen (= Jeesuksen) kauttansa.
Ilmoita asiaton viesti
Sanan selittäjä Mikko..mene,katso peiliin ja mieti …” joka itsensä
ylentää se alennetaan…” millähän ihmeen oikeudella jaat oman pääsi sekavuutta totuutena muille ihmisille??
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä ,mistä sinä Hannu otat voimasi elämän ja kuoleman päivinä.
Mutta minä tiedän mistä minun iloni ja voimani tulee elämässä ja kuolemassa:Elävä Jeesus,joka valitsee,kutsuu ja lähettää saarnaajansa kaaoksen maailmaan, on myös uskollinen minulle antamalleen lupaukselle:”Mene ja julista,minä olen sinun kanssasi.”
Parinkymmenen vuoden kokopäivätoiminen taistelu mm. suomalaisten ja venäläisten uuspakanoiden, pensistyneiden uskovien ja saatananpalvojien kanssa on vahvistanut uskon kilvoittelijaa ja osoittanut todeksi Jeesuksen lupauksen.
Ylistys,kiitos ja kunnia sinulle elävien ja kuolleitten Herra!
Sen kunniaksi Reijo Ikonen:Vain yksin Jeesus
http://www.youtube.com/watch?v=UC_6RR-IuSM&feature…
Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän, etten saisi kommentoida sillä en pysty väittelemään kirjanoppineiden kanssa. Maapallo toimii niin kuin toimii tässä aurinkokunnassamme. Nykyaikainen tiede tietää nämä järistysten ja tsunamien mahdollisuudet. Näitä maapallon kaltaisia planeettoja löytyy muistakin aurinkokunnista. Se onko Luoja luonut niihin minkälaista elämää emme tiedä. Olemme melko avuttomia ja tietämättömiä.
Japanilaiset suhtautavat asioihin paljon järkevämmin kuin me täällä turvallisessa pohjolassa sillä he tietävät järistysten mahdollisuudet. Sitä miten voimakkaita ne ovat ei kukaan pysty ennalta täysin määrittelemään.
Se mitä pitäisi arvostella on millä tavalla me suhtaudumme ihmisten hätään. Niiden, jotka selvisivät tai joiden pitää jatkaa elämäänsä tästä eteenpäin. Uutisissa on pääaiheena miten pörssikurssit muuttuvat ja mitä Japanin taloudelle tapahtuu.
Ilmoita asiaton viesti
Yhtä asiaa ei uutisoida,sitä miten törkeästi ns.kristityt ja uskovat
ei toki kaikki,mutta nää sekopäät hyppii kuolleitten haudoilla ja pähkäilevät,mitä se nyt se jumala tarkoittikaan..se on raivostuttavan törkeää
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on ihmisten planeetta, ei Jumalan eikä jumalien.
Ihmisten on itsensä opittava elämään luonnossa, luonnon mukaan. Jos eivät opi, sitten eivät opi, meillä on ihan oma vapaa tahto elää kuten haluamme.
Karma, tai kylvämisen ja niittämisen lakia pitää paikkaansa, kuten tässä Japanin tilanteessa.
200v sitten ei olisi niin paha tilanne, sinänsä oma syy, mitäs rakentavat infransa kuten rakentavat, siksipä juuri meidän tulisikin olla fiksumpia ja lopettaa koko ydinvoima!
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Lahti
” Mutta juutalaiset vaikuttivat ratkaisevasti Jeesuksen tappamiseen. ”
Jeesus tuomittiin roomalaisen oikeuskäytännön mukaan, ja roomalainen sotilas lävisti.
Juutalaiset sanoivat: ”Meillä ei ole oikeus tuomita ketään kuolemaan.”
Lisäksi, tarinan mukaan Jeesus sanoo: ” Minä itse annan henkeni, minulla on valta antaa se, ja ottaa se takaisin.”
Jos joku haluaa antaa henkensä, se on hänen asiansa, tai syytä jumalaasi, joka uhrasi poikansa.
——
”Jumala kehotti Moosesta sanomaan israelilaisille: ’ sinä olet uppiniskainen kansa.”
Näin kerrotaan, mutta se on juutalaisten sisäistä kritiikkiä, jota he harrastavatkin antaumuksella läpi raamatun. Siitä voisi ottaa mallia muutkin ja nähdä vikoja itsessään, eikä aina juutalaisissa.
—-
” Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan. ”
Kuten sanoin aikaisemmin, seuraajat eivät ole jälkeläisiä, jälkeläiset ovat perillisiä. Seuraajat ovat perässähiihtäjiä. Lisäksi Jeesus kuoli nuorena, ei elänyt pitkään.
Kuka sitten on pantu vikauhriksi?….etkö huomaa omia kirjoituksiasi,
tai evankeliumin tekstejä….uppiniskaiset, omavanhurskaat, kyykäärmeen sikiöt, perkeleen lapset, Jeesuksen murhaajat jne.
Siinä on vikoja pantu kannettavaksi. Uhri taas on se, jota syyttä solvataan. Jesaja 53 kertoo enemmän kansasta, kuin Jeesuksesta, eli kansa on kantanut maailman syntiä, väärää todistusta lähimmäisestä.
Ettehän te Jeesuksesta vikauhria tee, solvaa häntä uppiniskaiseksi, kuin vialliseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Dari-Annelle viestiin 18:26
Miksi nainen yrität niin innokkaasti livistää juutalaisten vastuusta Jeesuksen tappamisesta?Onko niskurikansan yhteisöllinen syyllisyys alkanut vaivaamaan sinuakin joka kutistat Jeesuksen ihmiseksi?
Sinähän jääräpäisesti sotket asioita tahallisesti kieltämällä Jeesuksen jumalauuden. Isä,Poika ja Pyhä Henki. Mietihän kolminaisuutta ja tasasivuista kolmiota jos se auttaisi jotenkin hahmottamisessa.
Koska Jeesus on Jumala, sinun ja minun syntien sovittaja ja kuolleista herättäjä,niin hänellä oli valta antaa henkensä ja ottaa se jälleen.
”Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni” Joh 10:17,18.
Toinen asia.
Juutalaiset harrastivat sisäistä kritiikkiä esim. silloin kun he tekivät parannuksen syntielämästään ja huusivat Herran puoleen vapautuakseen pakanakansojen sortovallan alta,ks. Tuom. 3.
Mutta nuo kovapäiset jukurit epäjumalanpalveluksellaan ja syntielämällään vihoittivat yhä uudelleen Jumalansa.Ja aina kun he aidosti nöyrtyivät parannuksen tekemiseen syntielämästään,niin väkevä Jumala armahti luopiokansaansa,ks. Tuom. 1-8.
Ihmeellistä tuo laupeuden Jumalan armo uppiniskaista kansaa kohtaan,eikö totta?
Valitettavasti Pyhä Henki,Kristuksen kirkastaja ja Totuuteen johdattaja,,ks. Joh. 16:8-13, jota sinä et vielä tunne etkä tunnusta, kertoo kyllä minulle syntini. Kuten sinulle ja jokaiselle ihmiselle aikanaan.
Joten sinun ei tarvitse huolehtia minun synneistäni, riittää kun näet omasi hyvä D-a.
Juuri sentähden minä Jeesuksesta kerronkin että sinäkin tulisit tuntemaan Vapahtajasi ja pelastuisit helvetistä eli tulikivijärvestä, ks. Matt. 13:40-42, Ilm. 20:11-15.
Kolmanneksi
Jeesuksen seuraajat ovat tietysti Jumalan valtakunnan perillisiä.
”Lapsi oma Herran, taivaan Kuninkaan, kruunun perin kerran,valtakunnan saan…” Tätä virttä veisaavat Jumalan Uhriokaritsalle tuonelan vaivasta ja tulikivijärvestä pelastuneet Jumalan lapset jo täällä ajassa. Ja kerran kirkkaudessa.
Elävä Jeesus kutsuu Dari-anneakin helvetistä pelastuneiden Jumalan valtakunnan perillisten joukkoon.
Siksi Jeesus, Jumalan Uhrikaritsa sanoo Dari-annelle ja sinulle epäuskoinen lukija:”Seuraa sinä minua ja anna kuolleitten haudata kuolleensa.”
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Lahti
” Sentähden isä minua rakastaa, että minä annan henkeni….
” EI KUKAAN SITÄ MINULTA OTA !!!!, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta, antaa se ja ottaa se jälleen. ”
” Miksi nainen yrität niin innokkaasti livistää juutalaisten vastuusta Jeesuksen tappamisesta ?”
Ymmärrätkö mitä kirjoitat ? vai onko tässä huumoria mukana ?
Ehkä sinulla on lamppu sammunut.
———–
Ilmoita asiaton viesti
Kun jumala on jumala ja jeesus jumalan poikakin on jumala ja sanotaan,että
on vain yksi jumala niin täähän on selvää kuin pläkki ja kuka tahansa
tämän ymmärtää miten se on…todella yksinkertaisen loogista…ja etenkin
normaaliin järkeen käyvää.
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi nainen yrität niin innokkaasti livistää juutalaisten vastuusta Jeesuksen tappamisesta”
Dari-Anneko nyt on vastuussa juutalaisten teoista? Eikös kristinuskolle ole olennaista juuri se, että Kristus kuoli ristille syntiemme puolesta. Sun pitäisi kiittää juutalaisia nykyisestä kristinuskostasi, sillä ilman heitä se olisi melko erilainen. Jos Jeesus olisi kuollut vaikka vanhuuteen tai aasi-onnettomuudessa niin miltähän kristinuskonsi näyttäisi?
Ilmoita asiaton viesti
Taisit sohaista kusiaispesää…
Ilmoita asiaton viesti
”Jumala ei rankaise ihmiskuntaa maanäjäristyksillä, tulivuorenpurkauksilla eikä muillakaan luonnonmullistuksilla. Maanjäristys on pelkkä maanjäristys. Tsunami on vain tsunami. Luonnonmullistusten syy ei ole tuonpuoleinen vaan maailmansisäinen.”
Raamatussa lukee toisin. OK, siellä ei toki sanota eksplisiittisesti, että aivan kaikki luonnonmullistukset olisivat Jumalan rangaistuksia, vain kaikki luetellut.
Mutta niin, tiedän toki ettei luterilaisuus pidä Raamattua auktoritiivisenä vaan enimmäkseen ihmisten mielikuvituksen tuotteena.
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen pulpahti mediassa esiin tuo ikuinen theodikeaongelma. Miltä tuntuu näyttää kuulostaa vaikuttaa keskustelijoista seuraava: Ratkaisu on olemassa vaikkapa Jobin kirjassa. Kuitenkin se on vähintäin yhtä vaikea ymmärtää kuin suhteellisuusteoria, Fermatin yhtälön ratkaisu ja muut sellaiset tieteelliset selitykset, joiden ymmärtäminen vaatii kovaa opiskelua. Kun sitten tällainen ymmärtämätön tai tietämättömyyden suomalla varmuudella puhuva kohtaa jonkin voimattoman ja tsunamia itkevän teologin, niin sehän on jo ymmärrettävää, että hän rupeaa ivailemaan: ”Heitä nyt jo nuo jumalahöpötyksesi ja keksi se, miten tsunamituskasta selvitään”.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Jobkin voimattomuudessaan itki Jumalaa. Haastoi Jumalan. Jos itku ja ”valitus” yritetään kieltää ihmisen osana, niin miksi Jeremian Valitusvirret sitten edelleen hyväksytään VT:n?
Sen takia että aikalaisensa Job ja Jeremia lunastavat paikkansa hengen jättiläisinä. Varsinkin Job on hurjaa luettavaa, sanan positiivisessa merkityksessä.
Ilmoita asiaton viesti
Näinä päivinä emme tiedä aina mikä on JUMALAN tekosia,mikä IHMISTEN.Jumala rakastaa ihmistä ja sanoo sanassaan Raamatussa, että lopun aikana tulee paljon maanjäristyksiä nälänhätää ja rikollisuutta.Ja syyttömätkin joutuvat kärsimään.Mutta EI KENENKÄÄN, joka uskoo hänen Poikaansa, tarvitse pelätä vaikka kuolisi ,koska hän saa uuden elämän.
Jos ihminen on keksinyt lentokoneen,ydinpommin ja mikroaalto uunin,niin hänellä voi olla paljon muita keksintöjä ”piilossa.”
Jos maailmassa on ,ja on ollut dikttattoreita,tunnevammaisia empatia kyvyttömiä narsisteja(jotka ovat älykkäitä,osaavat kaikki käyttäytymisen ja sivistyksen taidot) jotka kuitenkin ovat murhanneet miljoonia,niin miksi ei olisi niin nytkin.
http://www.youtube.com/watch?v=xhJfkh0e3l0&feature…
http://www.youtube.com/watch?v=SYtLj_PXMTY
http://fi.wikipedia.org/wiki/HAARP
http://maallikkoapuri.blogspot.com/2009/05/natsi-s…
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin tärkeä aihepiiri ja kiinnostava avaus. Olen täysin samaa mieltä Heinimäen loppupäätelmien kanssa siitä, että kärsimyksen ongelmaa ei voi ratkaista. Jos voisi, se olisi varmaan ratkaistu.
Siksi mielestäni loputtomat pohdinnat, että Jumala näyttää olevan tuollainen tai tällainen, mutta miksi ei ole sellainen, kuin toivoisin, ovat kyllä toisaalta varsin ymmärrettäviä inhimillisesti ja niihin jokainen ajatutuu hetkittäin, mutta johtavat loputtomaan suohon.
Vastustan Jumalan laittamista syytetyn penkille yhtään mistään.
Jumala ei ole mielestäni kenelläkään mitään selityksiä velkaa.
Mielestäni ihmisen kannattaa jutella tunteensa ja kysyksensä Jumalalle, mutta muos hyväksyä vastaus tai vastauksen puute. Ja silti seurata Jeesusta – ei vain kuulua hän fan clubiinsa saati vihaajiin. Vapaus silti tässäkin valita on niin tärkeää.
KAIKKI ihmiset joka tapauksessavkuolevat, joko ns. normaalisti, tai sairauteen tai vanhuuden raihnaisuuteen tai onnettomuudessa. Kaikkien elämään kuuluu kärsimystä joko jonkin verran tai paljon tai erittäin paljon. Silti katastrofit ymmärrettävästi laittavat ihmettelemään kärsimyksen määrää katastrofin keskellä.
Lohdutus on, että elämä kestää kuitenkin vain 0-120v, mitä se on verrattuna iankaikkiseen iloon Jumalan luona. Tiedän tapauksen, jossa pastorin vaimo kuoli kiduttavaan ja varmasti kuolemaan johtavaan hermorappeumasairauteen, mutta silti bloggasi vielä 72 tuntia ennen kuolemaansa positiivisia ajatuksia.
Siitä olen samaa mieltä sekä kirjoittajan että useimpien muidenkin ihmisten kanssa, että katastrofeille on aivan turha etsiä täsmäsyitä myöskään ihmisten syntisyydestä – eihän Jeesuskaan niin tehnyt, kun Häneltä kysyttiin, miksi torni oli kaatunut ihmisten päälle:
Luuk 13: 2-5
Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan tulleita galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen.
2 Jeesus sanoi siihen: ”Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun? [Joh. 9:2]
3 Eivät suinkaan — samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. [Ps. 7:13]
4 Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset?
5 Eivät suinkaan — yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny.”
Ilmoita asiaton viesti
Heinimäki ja muut ” tosi kristityt ” asiaa kommentoineet…tällaisen
asian edessä jeesustelu ja myös yhtä taikauskoinen pähkäily ja höpinä
on järkyttävää ja jokaista luonnonkatastrofin uhria…kuollutta ja eloon-
jäänyttä syvästi loukkaavaa.Kärsimyksen laatua ja määrää emme pysty
riittävästi ymmärtämään,koska emme ole sitä kokeneet.”kristityt” saavat
aikaan tämänkin kommenttiketjun kaltaisen keskustelun jumalansa tarkoituksista…miten turhaa tyhjänpäiväistä,aivan älytöntä soopaa,joka
perustuu samanlaiseen taikauskoon,josta muita uskonnollisia ryhmittymiä syyttävät.Varsinainen asia unohtuu tyystin.Ei kannata kehottaa edes häpeämään,kun se on jumalansa nimissä puhuvalle tuntematon luonteenpiirre.
Emme voi muuta kuin todeta tapahtunut ja surra sitä jokainen kohdallamme
ja yrittää auttaa henkilökohtaisesti kukin omalta osaltamme vähäiseltäkin
lahjoittamalla vaikka euro kerrallaan punaiselle ristille…
Ilmoita asiaton viesti
Uskonnottomasta maailmankatsomuksesta tarkasteltuna kärsimyksellä tai elämällä ylipäätään ei voi pohjimmiltaan olla mitään tarkoitusta. Sen takia voi toki tuntua loukkaavalta, että joku pohtii, mitä tarkoitusta maanjäristyksellä tai tsunamilla on voinut olla.
Uskonnolliset ihmiset taas uskovat, että kaikella on tarkoituksensa, ja siitä näkökulmasta tarkoituksen pohtiminen on täysin luonnollista. Tällä kertaa kyse oli mannerlaattojen liikkeistä ja sikäli kuin Jumala on luonut maailman, Hän on luonut sen sellaiseksi että siinä on liikkuvia mannerlaattoja. Jos ajattelee esimerkiksi niin, että luominen on tapahtunut evoluution lainalaisuuksia hyväksi käyttäen ja sen tarkoituksena on ollut tuottaa sellaista elämää kuin maailmassa tänä päivänä esiintyy, ei ole edes kauhean vaikea keksiä syytä siihen, että on pitkällä aikavälillä hyvä asia, että mannerlaatat liikkuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Elämän rakastaminen ja itsensä hyväksyminen on mitä syvintä elämän tarkoitusta.
Elämän ihmeen ja arvon voi nähdä vain elämän moninaisuuden ja itseisarvon näkemisenä, ei mitenkään minkään synti- ja rankaisuopin kautta.
Vain itsenäinen ja itse ajatteleva ihminen voi olla toista ihmistä kohtaava.
Jos elämän tarkoituksena on uskonnollisen instituution ajatustapapaketin hyväksyminen kiitoksen ansaitsemiseksi ja Jumalan epätoivoinen antropomorfistaminen ihmismäiseksi setähahmoksi päiväunilla, niin elämä on vain sokeaa sovittautumista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Antropomorfismi
Ilmoita asiaton viesti
Ni-in, kyllähän toki jokainen voi itse keksiä omalle elämälleen jonkin tarkoituksen. Sinulle se on ”elämän rakastaminen ja itsensä hyväksyminen”, Ed Geinille taas jokin hieman muu: http://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Gein.
Mutta pohjimmiltaan – ja painotan pohjimmiltaan – jumalattomalla, täysin materialistisella maailmankaikkeudella tai siinä esiintyvällä elämällä ei voi olla mitään perimmäistä tarkoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Aurinko paistaa niin hyville kuin pahoillekin. Sairaudetkin voivat iskeä keneen tahansa. Ei se mikään Jumalan kosto ole, korkeintaan geeneihin kytketty rakennevika, tai elämäntapavirhe. Kaikkihan täältä kumminkin kuolee pois, jos ei muuhun niin vanhuuteen. Jos jotakuta syyttäis, niin Saatanaa, kaiken pahan alkua ja juurta :). Se, joka jää tsunamin alle, tai auton alle…se on sattuman sanelema juttu. Ei se mistään ”väärästä” uskonnosta ainakaan johdu.
Se on tietysti eri asia, että moni perustelee epäilystään Jumalan olemassaolosta sillä, että miksi sallii pahan tapahtuvaksi, viattomillekin. Se on varmaan loppujen lopuksi se suurin syy epäuskoon. Siksikin on moni kirkostakin eronnut…on funtsinut, että sodat ja kaikki pahuuskin ”siunataan”. Maailma on vain niin mieletön. Jos omalle kohdalle osuisi jokin suuri onnettomuus, niin varmasti sekin asia tulisi mieleen… suurempikin epäusko. Ajatus, että miksi annat pahuuden tapahtua voi olla sukua sillekin tunteelle, että on vihanen jollekin, joka ”meni kuolemaan”. Se on järjetön tunne, mutta sekin on olemassa. Miekin olin vihanen isälleni, että mitä meni kuolemaan. Teki mulle tämän, petti. Se oli hetken tunne, mutta tosi. Ihminen on vain niin järjetön olento, tuulella käypä. Ei aina järkiriepu riitä kaikkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Paljon onnettomuuksia, luonnonkatastrofeja, kuohuntaa….miksi nyt ?
” Voi paljojen kansojen pauhua – ne pauhaavat niinkuin meri pauhaa,
ja kansakunnat kohisevat, niinkuin valtavat vedet kohisevat. ”
Jos katsotaan Raamattu ja siihen liittyvä Israel näkökulmasta, niin onko kukaan huomannut tai tullut ajatelleeksi, että uudesti syntynyt, ylös noussut Israel/ esikoinen, on täyttänyt maagiset kuusikymmentä vuotta.
Sen jälkeen on alkanut tapahtua enenevässä määrin suuria asioita. Se, että juutalaiset pelastuivat Euroopan vainoista, niin ovat he nyt joutuneet elämään vihamielisten, valtavien naapurimaiden ympäröimänä, mutta ovatko he saaneet tukea, eivät ole, vaan ovat joutuneet kantamaan vikauhriutta edelleen ja olleet maailman mielestä koko Lähi-idän omgelmien syy.
Kun lisäksi EU:n ulkoministerikokous hiljattain ilmoitti kannattavansa Jerusalemin jakamista, ei mennyt kuin muutama viikko, niin alkoivat maajäristykset, tulivuorenpurkaukset, öljyonnettomuudet, valtavat tulipalot, myrskyt, suuret tulvat siellä täällä, Euroopan taloudellinen romahdus, lento-onnettomuudet.
Suuria asioita, ja pieniä ihmeitä:
Katynin lento-onnettomuudesta selvisivät ainoastaan Puolan juutalaiset rabbit, jotka eivät lähteneet mukaan, koska matka oli järjestetty sapatiksi.
Kaikki jotka Jerusalemiin koskevat, ruhjovat itsensä, sanoo raamattu.
Ärjyykö Israelin Pyhä Siionista, onko hänellä koston päivä Siionin puolesta. Arabimaailma on sekaisin, viholliset kääntyvät itseään vastaan….jotain todella tapahtuu.
Ilmoita asiaton viesti
Just joo, että oiken ”valitun kansan” navan ympärillekö kaikki on rakennettu. Se se vasta uskoa vaatiikin. Eiköhän me kaikki olla yhtä paljon ”Daavidin jälkeläisiä” kuin joku nyky-Israelin väestö…eikö ne ole haalittu Siperiasta enimäkseen.
Mistä tiedät kuka on geneettisesti lähimpänä. Tiä vaikka mie olisin! Joudut ehkä näinollen kadotukseen, kun minua natsikoiraksi nimittelit.
Ilmoita asiaton viesti
Heikka
Kristityt ovat Jeesuksen jälkeläisiä, ainakin Mikko Lahden mukaan.
Daavid on eri juttu, hänen kupeistaan oli Salomo, josta Jumala sanoi; ”Hän on minun poikani ja minä olen hänen isänsä.” Salomo oli kuningas, pappi ja tuomari, hän rukoili myös muukalaisten puolesta.
—
Kyllä voi olla, että Israelin Pyhä asuu Siionissa, kuten sanotaan, ehkä hän on astunut alas jälleen, kun on saanut kansansa kotiin.
” Minä menen panemaan sen Israelin rauhaan. ”
Kun vielä otetaan mukaan Wikileaks, ja Raamatussa sanotaan; ” ei ole mitään salattua, mikä ei tule ilmi” Niin ei voi muuta sanoa, kuin että nyt eletään ’niitä’ aikoja.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, niin…vaan eikö juutalaisuus perustu genetiikkaan.
On sen ja sen jälkeläinen. Mistä tiedät, että mie en olisi lähempänä Davidia kuin joku rabbi? Aika pitkä se luettelo on kumminkin molemmilla…jos Aatamista lähetään. Vai lasketaanko naisia? No, laskettiinhan se Mariakin…siitä ja siitä sukukunnasta olevaksi.
Mullakin on ruskeat silmät. Sinulla ei, jos on aito kuva.
http://www.youtube.com/watch?v=NPVyF-aTP00&feature…
Ilmoita asiaton viesti
Aasian tsunami 2004,New Orleans 2005, Meksikonlahden ölyvuoto 2010 Japanin tsunami 2011 jne.
Voidaksemme paremmin ymmärtää maailmassa tapahtuvia katastrofeja ja luonnonmullistuksia, meidän olisi tunnettava Pyhässä Hengessä Raamatun Jumalan armollista ,vanhurskasta ja salattua olemusta.
Herra antaa kuoleman ja antaa elämän Dari-Anne.Eikä yksikään ihminen elä tai kuole väkevän Jumalan tietämättä tai sallimatta.
Raamatun ilmoituksen mukaan Jumalan vanhurskaat tuomiot opettavat nöyryyttä meille kovakorvaisille syntisille. Vanhurskas Jumala sanoo itsestään: ”Katsokaa nyt että minä ,minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan, eikä ole sitä ,joka pelastaisi minun käsistäni” 5Moos. 32:39
Pahat, äkilliset onnettomuudet ovat monille kuolemasta pelastuneille ihmisille ja heidän läheisilleen myös Jumalan kutsu parannuksen tekemiseen syntielämästä. Puhutaan Jumalan antamasta etsikkoajasta.
Onnettomuudet ovat myös osoitus siitä, että Herran äkillisesti poistempaamien ihmisten kohdalla Jumalan asettama armon aika täyttyi. Kaikkivaltias näki hyväksi kutsua heidät pois.
Raamatussa kerrotaan galilealaisista miehistä, joiden veren maaherra Pontius sekoitti heidän uhriensa vereen, ks. Luuk.13:1-5.
Herramme Jeesus sanoo heidän kohtalostaan: ”Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet sanon minä teille,mutta ellette tee parannusta samoin te kaikki hukutte.”
Hukkuminen tarkoittaa parannuksen tekemättömän ihmisen iankaikkisesti elävän sielun siirtymistä kuoleman jälkeen tuonelan vaivaan,ks. Luuk. 16:19-31. Sieltä he nousevat viimeiselle tuomiolle. Ja koska heidän nimensä eivät ole elämän kirjassa, niin heidät heitetään tulikivijärveen, ks. Ilm.20:12-15.
Parannus tehdään tunnustamalla katumuksessa synnit pyytämällä Jeesukselta, syntiemme sovittajalta:”Älä muista minun nuoruuteni syntejä, älä minun rikoksiani, muista minua armosi mukaan, hyvyytesi tähden Herra.”
Silloin valkeuden Jumala uudestisynnyttää ihmisen taivaan kansalaiseksi.Herra antaa hänelle voiton kuolemasta, iankaikkisen elämän ja sielunrauhan sekä väkevä Jumalan avun ajan vaivoissa.
Jumalan vanhurskaista tuomioista
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p…
Ilmoita asiaton viesti
Alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kirkon liberaaliteologeja jotka joka käden käänteessä – aina suuronnettomuuksien jälkeen – ovat jankuttamassa tuota iankaikkista paskaa: ”Missä olit oi Jumala”.
Mitähän se Heinimäkikin on aikoinaan teologisessa tiedekunnassa tehnyt oppitunneilla (nukkunut?, ollut krapulassa?) kun ei tajua edes sitä perusjuttua että eihän Jumala ole tilivelvollinen yhdellekään tallukalle maan päällä siitä mitä luonnonvoimat tekevät tai ovat tekemättä? Eikö liberaaliteologit tajua edes sitä, että Jumalalla on 100%:n valta ja oikeus milloin tahansa päättää meidän elämä täällä vaikka tällä sekunnilla kysymättä meiltä lupaa?
Kuule siis Heinämäki (ja kaikki te liberaaliteologit): seuraavan kerran kun Jumala antaa luonnonmullistusten runnella maata ja ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä, muista sinä, että tämä meidän elämämme täällä maan päällä on pelkkä lahja, joka meille kerran on annettu ja joka meiltä kerran tullaan ottamaan pois. Eli kun käsky käy täältä lähdetään eikä meille ole jätetty mitään valitusoikeutta.
Joko meni Heinämäelle jakeluun?
Ilmoita asiaton viesti
”Kun autolautta Estonia upposi syksyllä 1994, Helsingin piispa Eero Huovinen puki monen seurakuntalaisensa hädän sanoiksi kysymällä nukkuiko Jumala. Miksei Jumala estänyt onnettomuutta?”
Eero Huovinen yhdessä hengenheimolaistensa kanssa osoitti vain suhtautumisensa Jumalaan: Häneltä vaaditaan palveluksia ja Hänen pitäisi olla narsistisen ihmisen nöyrä palvelija. Kritisoin jo silloin Huovisen näkemyksiä ja kritisoin edelleen.
Huovisen ja Heinämäen pitäisi laskeutua alas teologin norsunluutornista ja lopettaa tuo Jumalalle jäkättäminen.
Ilmoita asiaton viesti
Tervehdys,
ehkäpä kyse onkin siitä, että elämme niin synteettisesti – eikun syntisesti siis! Vai ovatko nämä sanat sittenkin synonyymeja – syntinen ja synteettinen, sillä niin kaikki tutkimukset vaan kertovat, että kaikki synteettiset aineet vaan syöpää aiheuttaa ja tuntuu raha olevan syynä vain niiden tekemiseen: ei ihmisten hyvinvointi.
Onko siis ihmekään, mikäli asiaa tällä tavoin ajattelee, että suurin osa ihmisistä elää piehtaroiden synnissä: sitä saa mitä tilaa, me olemme tilanneet helvetin maan päälle. Maan, mikä voisi olla paratiisi, mikä on ollut paratiisi ennenkuin ahneus ja riisto on sen ihmisen toimesta vallannut.
Vastaus tähän on, että alamme jälleen kunnioittaa luontoa: ei koneita ja valhetelevi poliitikkoja, vaan yksinkertaisia ja hyveellisiä asioita kuten puutarhanhoito meidän tulisi taas alkaa harjoittamaan. Se tappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: synnin ja synteettisen.
– Kiltamestari
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin muistan tuon Huovisen puheen; Nukkuiko Jumala ?
Miksi Huovinen ei kysynyt; missä Jeesus oli, kuoliko Jeesus sittenkin, kun ei auta? Jeesuksen pitäisi olla kristinopillinen pelastaja, vapahtaja, kaikkivaltias.
Kun sattuu onnettomuus, se onkin Jumalan syy, huolimattomuus ja väsähtäminen.
Kun joku alkoholisti päättää lopettaa ryyppäämisen, ei tuo ihminen itse sitä tehnyt, eikä Jumala auttanut, se oli Jeesus….kiitos Jeesus.
Jumala joutuu vikauhriksi, syytetyksi. Kun jotain hyvää tapahtuu, kiitetään Jeesusta……olihan niitä myös ennenmuinoin jumalia eri tailanteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmiset saattavat kuvitella että Jeesuskin olisi tällaisten tapausten edessä mennyt sanattomaksi. Kaikkea muuta. Raamatussa on kohta jossa Jeesus selvitti tämänkin sen ajan ihmisiä askarruttaneen asian. Se on tietysti Luukkaan evankeliumi 13:1-5
”Ja olivat muutamat sillä ajalla siinä, jotka ilmoittivat hänelle Galilealaisista, joiden veren Pilatus oli heidän uhriensa kanssa sekoittanut.
Ja Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Luuletteko, että nämät Galilealaiset olivat syntiset kaikkein Galilealaisten suhteen, että heidän senkaltaista täytyi kärsiä? Ei suinkaan, sanon minä teille, vaan ellette paranna teitänne, niin te kaikki niin hukkaan tulette.
Taikka luuletteko te, että ne kahdensantoistakymmentä, joiden päälle Siiloan torni lankesi ja tappoi heidät, olivat vialliset kaikkein ihmisten suhteen, jotka Jerusalemissa asuvat? Ei suinkaan, sanon minä teille, vaan ellette paranna teitänne, niin te kaikki niin hukkaan tulette”.”
————————–
Suomeksi sanottuna – on täysin yhdentekevää millä tavalla ihminen täältä ajasta lähtee pois. Väkivaltaisen kuoleman kautta pois lähteminen ei ole todistus sen paremmin ihmisen jumalattomuudesta kuin jumalisuudestakaan. Väkivaltainen kuolema ei myöskään pyhitä ketään. Monilla ihmisillä on nykyisin sellainen harhakäsitys, että jos ihminen oikein tuskallisen ja vaikean kuoleman kautta täältä pois lähtee, niin nuo kärsimykset mukamas ikäänkuin pyhittäisivät ihmisen. Tämä ei ole ainakaan Raamatun mukainan käsitys. Sen osoittaa myös tuo Jeesuksen esittämä vertaus.
Siis vielä kerran – Jumala ei ole ihmisen käskytettävissä, vaikka kukkoilijat niin kuvittelevat. Sen sijaan Jumala voi milloin tahansa, missä tahansa, ja miten tahansa antaa määräyksen: ”Tänä yönä sinun sielus vaaditaan sinulta pois”.
Ilmoita asiaton viesti
Heikka
MInä luulen kyllä, että DNA-perintö-jatkumo, tai mikä geeniketjutus lieneekään, täytyy olla seuranta-havainto-hallussa hänellä, joka on sen luonut ja kehittänyt.
Ei se mihinkään katoa kunhan perillisiä syntyy, tai ihmisiä muualtakin kääntyy Daavidin puoleen.
Daavidin isoäiti oli toisen heimoinen. Muukalainen Ruut. Ruutista on oma kirjansa Raamatussa.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä, on varmaan hanskassa…sitä en epäile. Mutta mielestäni on pöljää, että jotkut asettavat itsensä joikssikin Davidin jälkeläisiksi. Mistä HE sen tietävät. Olen ymmäetänyt, että juutalaisuus perustuu kumminkin sille ajatukselle, perinnöllisyystieteelle.
Kumminkin veret ovat sekoittuneet, ja moneen kertaan.
http://www.youtube.com/watch?v=9yYRkJu_aho
Ilmoita asiaton viesti
Ei perustu, ei ole olemassa mitään juutalaisgeeniä.
Juutalainen rotu on natsien keksintöä.
Ilmoita asiaton viesti
Israelin kansallislaulun sanat kannattaa kuunnella tarkoin. Ei kannata kuitata kaikkea natsittelulla.
Ilmoita asiaton viesti
Jos juutalainen rotu on natsien keksintöä, niin minäkin olen sitten Kiinan keisari. Ja kuussa kotipaikka.
Ilmoita asiaton viesti
Heikka.
Toivo..HaTikva
Kun Israelin lapset yössä kyynelten aamua kohden silmän nostavat.
Ja polttavina kaipuut rinnan tuskaisen Siionin vuoren nähdä soisivat.
Ah, taas tulta syttyy sydämiin, kun tää toivo mielen kirkastaa
Daavidin pyhään kotikaupunkiin viel, että riemuin saamme vaeltaa
Daavidin pyhään kotikaupunkiin viel, että riemuin saamme vaeltaa
Kun ikimuurit, tornit, portit kertovat muinaisten aikain sankarkunniaa;
kun itkumuurin luona mielet hurskahat temppelin kaipuu kyyneleihin saa
Ah, taas tulta…
Kun Jordan rintehiltä kuohuu Hermonin, ken voisi estää vyörymästä sen?
Kun hyväilee se rantaa Gennesaretin, polttavin kaipuin rinnan täyttäen
Ah, taas tulta…
Kun muukalaisna täällä sairas sydän lyö: kaukana siell’on lupausten maa!
Vain kastehelmet taivaan kuin seppelvyö sankarihautaa isäin koristaa;
Ah, taas tulta…
On isäin pyhät muistot tomuun tallatut, Israel kantaa iestä vierasten;
Jerusalemin muurit maahan murretut, Siionin tyttäret käy itkien,
Ah, taas tulta…
Vaikk` hajallensa aivan kansa lyöty on, yhtehen meidät liitti rakkaus!
Oi, eihän viha Herran liene loputon, koittava varmaan viel` on armahdus!
Ah, taas tulta…
Vuossatain takaa kuuluu ääni profeetan: ”Isien maahan tulkaa rientäen!”
Ei Juudan heimon toivo sammu ainian ykskään, kun sykkää vielä sydän sen:
Ah, taas tulta
Mikä näissä on niin vaarallista. Saat nyt kertoa, minä en huomaa ?
Ilmoita asiaton viesti
Osaatkos laulaa? Kaunis on sävel.
Ilmoita asiaton viesti
Kaunis on
http://www.youtube.com/watch?v=s1I6d0OTSOA
Ilmoita asiaton viesti
Niin on.
Esittäjänä taisi olla Yehoram Gaon,äänestä päätellen.
Kiitos linkistä,D-a S.
BK
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan se kaunis onkin, mutta sanat todistavat sen, minkä sinä kielsit. Joissakin uskonnoissa saa valehdella vapaasti pakanoille. Minä ainakin ymmärsin sen niin, että kyseessä on genetiikkaan perustuva uskonto. He menevät TAKAISIN….uskovat olevansa jonkun jälkeläisiä.
Minusta se on kauniisti sanoen omituista, eikä ainakaa loogista. Mistä nuo tietävät, vaikka olisivatkin niiden kanaanilaisten jälkeläisiä tuhannessa polvessa.
En tahtoisi loukata, ja tämä on turhaa…vaan minusta siinä ei ole mitään järkeä. Joku palestiinalainenhan voi olla Davidin jälkeläinen, ja joku ”israelilainen” kaukaisempaa sukuhaaraa. Ihmisten kirjanpito ei voi olla kattava tuhansien vuosien päähän. Sitä tarkoitin. Ja sehän vaikuttaa vielä tässä ajassa, siis se oletus, mikä ei perustu mihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
”Ihmisten kirjanpito ei voi olla kattava tuhansien vuosien päähän”
Se nyt vaan kuule Merja pikkuinen on kattavaa, siis juutalaisen kulttuurin säilyneisyys perustuu juuri muistiin kirjaamiseen, varsinkin sukujen kohdalla, ja tämähän näkyykin sitten Isossa Kirjassa. Ja juuri tämän sukujen todistettavuuden takia raamatussa myös sukuluettelot.
Ilmoita asiaton viesti
Olemme unohtaneet yhden oleellisen asian. Uskontojen tehtävä on hillitä ihmisen nousu hybrikseen, liialliseen itsevarmuuteen.
Kun ihminen kapsahtaa hybrikseen, ei hyvä heilu. Silloin hän kuvittelee hallitsevansa luontoa omilla säännöillään.
Olemme eläneet melkoista ylimielisyyden aikaa viime vuosikymmenet, vahvimpana mantranamme talouskasvun pakollisuus. Sen varjolla huudamme halvan energian, massatuotannon, eurojen lisääntymisen olevan onnemme tae. Tämä on tehty luonnon vastavuoroisuutta ja lakeja kunnioittamatta liian itsevarmana hilluen.
Olen itse ateistisesta kodista, mutta uskon uskontoihin. Niillä on tehtävä ihmisen ylimielisyyden hallitsemisessa. Tätä ydintehtävää vaan haittaavat uskontoihin liittyvät valtataistelut ja kilvoittelut kuka saa määrittää oikeanlaisen elämään. Perustehtävästä harhaan vievä tie myös liian usein sitoutuu maallisen elämämme todellisuuteen kuten talouskasvun matran ylläpitoon ainoana totuutena.
Uskontojen pitäisi olla uskoja, ihmisyyden ja elämän puolustajia, silloin niiden tehtävä palaa alkujuurille, luonnon kunnioittamiseen ja ihmisen elämän ohjaamiseen tätä toteuttamaan
Ilmoita asiaton viesti
Dear Jaakko! En usko, että Jumalamme on vain…!Kyllä hänellä tekoja riittää niin Afganistanin sodissa, Jaakobin painissamme, ja tai Japanin katsastrofien syissä ja seurauksissa.
Jumalamme on sanonut kerran näin: ”Olen mikä olen ja sen pituinen se..”! Siitä pitäisi vetää johtopäätökset jokaisen itse. Osa minusta on vihaa, vanhaa kateutta ja niin edelleen, ja osa toivoa, rakkautta, unta ja lupauksia muille. Kumpi valta on voima? Niinpä niin…näin se Jumalan lapsi yskinäisyydessään itkee, kun sisarenlapset menettävät äidin, isän ja koko suvun muille maille vierahillemme. Jumala kertoi kerran näin: Loin maan ja taivaan ja hielle sijansa. Heille sijansa tarkoittaa, että jokaisen maan tulee rakentaa omista voimista, omasta maasta ja omin jokaisen teoiin se koti, jossa asuupi, ja voi hyvin. Jos hyppää toiseen kotiin esim. nyt Afganisaniin ja viet sieltä kultaharkkoja omaan kotiisin pohjois-Armeniaan esim. tai Kiinaan saat tuta! Tässä asian ydin on: 1)omilla maillamme omat asiat ,2)muiden mailla muiden asiat ja 3)kohtalon sormi osoittaa jo EU:ta, ja mitä sen vuoksi menetämme me suomalaiset itse? Miettikää sitä! Ja rakkauden vannomista en kannata, koska koskaan ei tiedä kuka on syllinen toiseen sotaan…..sanasotaa, ooppium -ratsijoihin tai mihin vain toisen sössimiseen tarkoittavaan lakiin tai toimeen. Jumala kertoi vielä kolmannekin tarinan ja se on ydinpäästöt! Ydinpäästöjä on kahdenlaisia: 1)pommitusuhkat ja sen seuraukset ja 2)alkaliparistot! Uskokoot ken tahtoo? Alkalit ovat jo saastuttaneet maailman navan, eli pohjoisen pallonpuoliskon melkein kokonaan. Laskekoot ken tahtoo jne?, mutta esim. milligrammassa atomihiukkasia on jo sinällään noin tuhat kertaa kaksisataamilligrammaa alkaleja, joista hyperventiloi kansanosan eräs osa – lääkärit tietävät jo! En keksi mitään ruudinkestävää selvitystä sille miksi pohjoisen pallonpuoliskon jäämät ovat suuremmat kuin eteläisen, ehkä se johtuu yksinkertaisesti siitä, että napalmit ovat kauempana kuin meidän omat alkalimme. Alkali = emäksinen geeli, jossa on paljon varastoituina eteristä energiaa, eli atooppisen ihottuman syynä on juuri tämä sama alkali, joka käytetään mm. hiusshamppoissa jne.
Tämän vuoksi Jumala ei salli, että vesistömme rikastetaan näillä alkaleilla ja annetaan koko käsi uhriksi. Suomen tentävänä on auttaa a)omia lapsiaan mm. putsaamalla ja keittämällä glugoosit veteen, jossa ei ole alkaleita mm. vesisähköventtileiden repeämien syyt on alkalisoituneet patterit ja vesistö, mm. putkistojen lämpöjen määrissä on mätää , ja siksi edessä on valtaista putkiremontit täällä pohjoisella puoliskolla. Onko eteläss, ei ole? Siis jokainen teko ja jokainen svääri on aina mietittävä itse ennenkuin antaa luvan toiselle!
Siksi Japanin tilanne on viakeaa, koska siinä on osasyyllisenä minä itse, ja Jumala vain peesaa, koska ei ole hyväksynyt sitä, että maailmasssa tapellaan toisten omalla! Kiitos! katsotaan kestikö toimituksen pinna……?
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Kangasoja
Vahinko, ettei näissä kommenteissa ole numerointia. Mutta jossakin tuolla ylempänä panet suuhuni sanoja, joita en ole koskaan missään sanonut. Onko se keskustelua?
En jatka.
Selvennykseksi kuitenkin totean, etten ole ateisti mutta en myöskään uskova. Tunnustan olevani tapakristitty, mitä kaikkea se sitten tarkoittaakaan. Olen kiinnostunut uskonasioista. Olen etsijä. Kiivaileminen näissä asioissa on hedelmätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
http://apologetiikkawiki.fi/Pahan_ongelma
Siinä vähän pohdintaa aiheesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ylläoleva tapaus välttämättä todistakaan mitään, mutta toivoa se antaa.
Ilmoita asiaton viesti
Miten se juttu Sodomasta ja Gomosrasta menikään. Eikös siinä juuri synnin pesä hävitetty Jumalan määräyksellä.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymykseen vastaus: Taisi suorastaan pyllistää ja pieraista.
Ilmoita asiaton viesti