*

jaakkoheinimaki

Kuuntele kolumni kirjoittajan itsensä lukemana
YLE Areenasta.

Politiikassa on aina kyse moraalista

Moraali.

Kuuluuko sellainen sana nykyaikaisen ihmisen käsitevarastoon ollenkaan?

Sana vaikuttaa siltä, kuin se sijaitsisi jossakin käsitteiden museon siveysoppisiivessä. Intendentti esittelee sitä valkoiset puuvillasormikkaat sormissaan tutkijoille ja muille friikeille, joita kiinnostavat moraalin ohella sellaiset museaaliset käsitteet kuin ”hyve”, ”pahe”, ”synti”, ”siveellisyys” ja ”omatunto”.

Oli aika, jolloin “moraalilla” tarkoitettiin ihmisen kykyä tehdä ero oikean ja väärän välillä. Pelkistetyimmillään se ilmenee haluna tavoitella hyvää ja välttää pahaa.

Jokaisella ihmisellä on joku moraali, sillä jokainen ihminen tavoittelee hyvää. Siis sellaista mitä hän pitää hyvänä. Tämä on looginen itsestäänselvyys: jos joku tavoittelee jotakin, hän tavoittelee sitä siksi, että pitää sitä tavoittelemisen arvoisena.

Kukaan ei tahdo pahaa. Kaikki tahtovat hyvää. Iso osa maailman ongelmista johtuu siitä, että toisen hyvä on pahaa toiselle.

Isoa osaa noista ongelmista voidaan avata sen vanhan periaatteen avulla, jonka mukaan ei pitäisi tehdä toiselle sellaista, mitä itse inhoaa.

Siksi moraali on aika paljon mielikuvituksen asia: pystynkö kuvittelemaan itseni toisen ihmisen asemaan, pystynkö eläytymään tekojeni, tavoitteideni ja ihanteideni seurauksiin toisten ihmisten kannalta.

Ihminen on moraalinen olento. Se tosin ei vielä merkitse sitä, että ihminen olisi moraaliltaan jotenkin korkeatasoinen olento. Ihmisen kutsuminen moraaliseksi olennoksi tarkoittaa sitä, että ihmisten maailmassa tehdään erotteluja oikean ja väärän, hyvän ja pahan, moraalisesti moitittavan ja moraalisesti kiitettävän välillä.

Ihmisellä on kyky tehdä tällaisia erotteluja. Eläimillä sellaista kykyä ei ole. Eläimet toimivat pelkkien viettiensä ja vaistojensa perusteella.

Näyttää siltä, että vaalien alla jotkin puolueet ja etenkin jotkut ehdokkaat profiloituvat moraalikysymysten esillä pitäjinä. Kovin usein nämä “moraalikysymykset” ovat aika pieniä, etupäässä ihmisten yksityisasioita.

Tosiasiassa politiikassa on aina kyse moraalista. Oikeiden ratkaisujen etsimisestä ja väärien välttämisestä. Eläytymisestä toisen asemaan. Se merkitsee asioiden katsomista niiden näkökulmasta, joita ratkaisut kaikkein kovimmin koskevat.

Moraalin käsite on museoitu ilmeisesti siitä syystä, että se herättää herkästi mielikuvia sormeaan heristävistä paremmin tietäjistä.

Oikeampi ilmaisu tälle sormenheristelyelämänkatsomukselle on kuitenkin moralismi. Se on eri asia kuin moraali.

Moralismi eroaa moraalista siinä, että aitoon moraaliin kuuluu kyky harkita ja soveltaa yleisiä periaatteita yksittäisissä tapauksissa, kun taas moralisti uskoo arvoihin sokeasti; hän muuraa arvoista vankilan, jossa valinnanvapautta ja mahdollisuutta harkintaan ei ole.

Usein moraaliin liittyy myös mielikuva pelkästä ulkokohtaisesta sovinnaisuudesta. Tälle käsitykselle irvaili Lauri Viitakin runossaan Moraali, jossa moraaliksi riittää kissan tapa peitellä jätöksensä pienellä sievällä santakeolla.

Ihminen on moraalinen olento. Jokaisella on omatunto joka arvioi omia tekoja ja niiden motiiveja.

Minä uskon, että sellainen barometri todella on jokaisessa ihmisessä. Enkä pidä omaatuntoa pelkästään ympäristön ohjelmoimana yliminänä, vaikka on se osaksi sitäkin.

Jokaisessa ihmisessä on moraalinen mittari, jota ei voi lahjoa eikä virittää kulloistenkin suhdanteiden mukaan. Sen voi kyllä tunkea taka-alalle ja siitä voi yrittää olla välittämättä, mutta omantunnon pettäminen merkitsee aina itsensä pettämistä.

Erityisen varovainen tulisi olla sellaisten ihmisten seurassa, jotka vakuuttavat omantuntonsa puhtautta. Oikein puhdas omatunto kielii nimittäin siitä, että sitä ei ole koskaan käytetty.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (39 kommenttia)

Dari-anne Suomalainen

Lauri Viidasta mieleen:

" Äidit vain, nuo toivossa väkevät.
Jumalan näkevät.

Heille on annettu voima ja valta,
kohota unessa pilvien alta
ja katsella korkeammalta. "

Vain äidit tietävät mitä on epäitsekäs välittäminen, mitä on löytää onnellisuus toisen onnesta, se on jotain vielä enemmän kuin pelkkä moraalikoodien noudattaminen, jota en sitäkään väheksy millään tavalla.

Risto Koivula

Totaaa.... MIKSI esimerkiksi me isät, ja muutkin ihmiset EMME VOISI tuollaista periaatteessakaan oivaltaa?

Oletko mahdollisesti ns. halonperkelisti, "keeniraiskaajamurhaajamiesteoreetikko"?

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Hyvä kirjoitus!
Pitääpä linkittää facebookiin!

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Mitään "ylempää" moraalia ei maailmankaikkeudesta löydy. Moraali on aina ihmisen määrittelemää. Minulle riittää että kohtelen muita, niin kuin toivon muiden kohtelevan itseäni. Muuta en voi.

Käyttäjän kuoppari kuva
Ari Kuoppa-aho

Hienoa tekstiä!
Muistutit minua siitä, että kristitytkin ovat hyvin heterogeeninen ryhmä.

Dari-anne Suomalainen

Holm

Kyllä ihminen on ylhäältä ohjautuva, me olemme vain etäispäätteitä,
sieltä voi tulla myös kompastuskiviä, siksi pitää olla tarkkaavainen.

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Dari-anne:
"Kyllä ihminen on ylhäältä ohjautuva, me olemme vain etäispäätteitä"

-Epäilen, mitään näyttöä mistään yliluonnollisesta maailmoja luovasta omnipotentista entiteetistä ei ole havaittu.

Positiivinen kriittisyys kaikkeen suojaa useimmilta kompastuksilta, ja mitä sitten vaikka kompastuukin, niin nousee vaan ylös ja jatkaa matkaa uusin oppi-kokemuksin varustettuna.

Vain minä olen vastuussa tekemisistäni, tekemättä jättämisistäni, sanomisistani ja sanomatta jättämisisistäni.

Olen vailla mielikuvitusystävää, siksi olen myös synnitön.

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Timo:

Synnittömyydella tarkoitan nimenomaan synnittömyyttä. Synti on uskovaisten keksintö ja kuorma, sillä ei ole mitään tekemistä moraalin kanssa.

Jos havaitsen moraalissani virheitä, muutan moraaliani.

Joskus tulee tehtyä hassuja asioita, joskus jopa moraalittomia, joista seuraa huonoa omatunnon tuntua, mutta olen edelleen vain itse vastuussa itselleni.

Dari-anne Suomalainen

Holm

Olen samaa mieltä siitä, että jokainen vastaa tekemisistään.
Totta on sekin, että kompastuessaan on noustava ylös - niin pitääkin tehdä.

" ei ole näyttöä mistään yliluonnollisesta maailmoja luovasta omnipotentista entiteetistä...."

Ei voi nähdä jos kieltäytyy näkemästä.
Kokonaisohjelma on olemassa vaikka sinä et haluaisikaan uskoa siihen, tai katsella sitä.

Vertauskuvallisesti: (etäispäätteistä)
Kun suljet TV vastaanottimen, ohjelma ei lopu siihen, TV-vastaanotin ei tee ohjelmaa se vain näyttää sitä.

Kun sammutat sähkön huoneestasi, sähkö ei ole loppunut se on olemassa, sinä vain kieltäydyt vastaanottamasta valoa sillä hetkellä.

Kun et halua pohtia "Yliluonnollista", napsautat yhteyden poikki "kosmiseen tietokoneeseen" ja suuntaat ajatuksesi alempiluontoisiin/maallisiin ajatuksiin, omiin voimiin, tavoitteisiin ja pyrkimyksiin.

Ihmisellä on vapaus valita mihin ajatuksensa suuntaa, mitä haluaa nähdä, kuulla tai katsella, 'Yliluonnollinen' ei silti katoa minnekkään ja yhteys on aina auki, jos niin haluaa.

Risto Koivula

" Kyllä ihminen on ylhäältä ohjautuva, me olemme vain etäispäätteitä, "

Tuleeko useinkin "suoraa ohjausvietiä" ???? <8(

" sieltä voi tulla myös kompastuskiviä, siksi pitää olla tarkkaavainen "

Jos tulee, niin mistä tiedät, mistä "-KERRASTA" sitä tulee??? <8(

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Jaakko H

Eräs nyt jo maallisen vaelluksen päättänyt piispa opetti minulle varsin hyödyllisen asian.

Kun ihminen katsoo sisäänsä, hän löytää sieltä etiikan, jolla hän omia valintojaan arvioi. Mitä varhaisempi etiikka siellä "itseään vahtii", sen arkaaisempi se on.

Kun ihminen tarkastelee toisten tekemisiä, hän käyttää siihen moraalikoodia, joka usein perustuu hänen omaan etiikkaansa, mutta usein myös heikon itsetunnon kantoaallolla jonkun muun, vaikkapa Jaakko H:n etiikkaan.

Jos etiikan ja moraalin välille piirtää tämän "veteen piirretyn" rajan, on vähän helpompi määrittää vaikkava Vuorisaarnan etosta:
- peiliin heijastaen eettisesti
- toiselle peiliä näyttäessä moraalisesti

Kirjoituksesi on varsin moraalinen, suorastaa moralistinen.

Vähän samalla mallilla kuin Nuottayhteisön hanke homoseksuaalisuuden poispesun kanssa nuorison herkimpien ja homo-etiikan omaavien tuhoamiseksi.

http://www.nuotta.com/kampanja

Tuula Saskia

Niinpä se onkin, mutta se laistaa erään kysymyksen. Olisipa mukavaa kuulla Sinun näkemyksesi siitä. Luulen, että Heinimäki ei vaivaudu, koska olen aina ( näin tajuan) rutisevan kuiva.

Asiaan:

poliitikkojen perusmotiivi ei ole moraali eikä moraalisuus, vaan paljon raadollisempi emootio, tunne tai visio: se on vallan halu.

Se on tunteista ja vieteistä vanhimpia, kuten tiedetään, myös vahvimpia.

Jokainen puolue naamioi sen halun omaan siirappiinsa, mikä mihinkin.

Poliitikoilla ei ole moraalia siinä mielessä kuin ilmeisesti Sinä sen käsität. Siis ammattisi harjoittajana.

Mielestäni he vain teeskentelevät sitä. Osa taitaa uskoakin harhaansa.

Sitten tulemmekin siihen, milloin järki, ajattelu ja tieto tulevat kuvaan.

Se taas on paljon laajempi kysymys.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Mielestäni on harjaanjohtava tuo Saskian väite, että politiikan ja poliitikkojen eetoksen tilalla olisi vallanhimo. Se on lähtökohtaisesti mahdotonta.

Sekä saalistuksen (1), suojautumisen (2), lisääntymisen (3) että tietämisen (4) tarpeet ovat eri kerroksessa (hermeettisesti syntyhetkenään erillään) ihmisessä kuin toteuttamisen akti.

Etos on sitten "katsomassa", toteuttaako toimiva ihminen etiikan sallimassa muodossa nuo neljä erittäin syvällä tietoverkossa olevaa käyttövoimaista tarvettaan.

Arkaainen etos on sellainen, joka omaksutaan katsomalla ja tuntemalla, mutta ei kuulemalla tai "lukemalla". Se ei ole oppimisen tai tahdon prosessi vaan vastaanottamaan valmiin "laatikon" välttämätön ja "automaattinen" täyttyminen, jossa vain subjektilla (etoksen lähde, malli) on vastuu, ei objektilla (arkaaisen etoksen "saajalla").

Joka tapauksessa "laatikko" täyttyy: joko samuudella tai kaaoksella. Viimeistään lukemaan ja tottelemaan oppimiseen mennessä.

Risto Koivula

Etiikka on filosofiatiede, jonka tutkimuskohteena on yhteiskunnallinen moraalitajunta.

http://ristokoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/59589...

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

@Risto
Olen tietoinen siitä, mitä tiedeyhteisö asiassa lausuu ja on lausunut (opiskeluaikana viivähdin arvosanaan asti Senaatintorin vaiheilla) ja siksi erikseen mainitsin lähteeni tuossa etiikka/moraali-asiassa.

Osaltani pidin tuosta harmaatukan tavasta selventää psykologiatieteen erästä keskeistä ongelmaa ja sen "vääntämistä rautalangasta" tavan ihmisen ajattelua selkiyttämään.

Etiikka = intrapersoonallinen
moraali = interpersoonallinen

Siinä sai samalla kuppilakeskusteluissa super-ego-käsitettäkin selvennettyä.

Arjen elämässä on paljon sellaista, jota on hyvä selventää, vaikka mutkia samalla tuleekin oiottua.

Jos sitten keskustelua käytiin teoreettisen filosofian työpajoissa, oli medisiinarin parempi kuunnella kuin aukoa isommin päätään.
Kuulemalla oppii siinä kuin elämälläkin.

Risto Koivula

Moraali on jonkin moraaliyhteisön ylläpitämä säännöstö. Moraalia voidaan tutkia monelta kannalta, mm. juuri psykologian sekä erityisen moraalifilosofian eli juuri etiikan. Eri aloilla on eri moraalisäännöstö: tieteessä, bisneksessä, politiikassa, taiteessa urheilussa. Sama asia, joka on yhden moraalin kulmakivi voi olla toisen moraalin pahin kirosana, esimerkiksi "sopimus". Noudatettava moraalikoodi voi määrätä, onko jossakin touhussa kyseessä esimerkiksi tiede, taide, politiikka tai bisnes.

Moraalissa ja politiikassa vaikutetaan eri tavalla: moraalissa esimerkillä, politiikassa voimasuhteilla.

Dari-anne Suomalainen

Liikkanen

Eikö piispalla ollut arkaainen =( muinainen, vanhanaikainen) mielenlaatu ?

Ellei ollut, niin miksi hän siinä tapauksessa oli piispa?

Oliko piispuus moderni elinkeino, ulkokultainen leivänhankinta duuni.
Valheenpuhumista rahasta ja missä sen etiikka tai moraali sitten ovat ?

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Olet kääntänyt sanan arkaainen eri tavoin kuin sitä tarkoitan: kyse on kehityksellisesti (ihmisellä) hyvin varhaisista elementeistä).

Minut vähän häiritsee tämä hommafoorumisanankäyttösi, terävä kieleilysi ja haluttomuutesi pohtia.
Se ei yleensä ole niissä keskusteluissa, joissa viihdyn, tavallista.

Dari-anne Suomalainen

Väärä syytös, pohdiskelen hiukan liikaakin.

" Minua hiukan häiritsee tämä hommafoorumisanankäyttösi, terävä kieleilysi....."

Minä taas en ole ollenkaan häiriintynyt enempää sinusta, kuin muistakaan.
Viihdyn erittäin hyvin.

Joskus huvittaa tapasi briljeerata, brassailla = loistaa, pöyhkeillä, piispojen tuttavuuksilla, se on läpinäkyvää.

Tyyliin:
Tunnen sen ja sen...olen siis jotakin..huomatkaa..kunnioittakaa, kumartakaa ja ihailkaa, muuten en viihdy teidän seurassanne.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Hyvää tapaan kuuluu - mielestäni - tällaisissa etoksen asioissa kertoa, onko ajatus omasta vanhasta ja harhaisesta päästä vai jonkun kertoma.

Kahdenkeskisistä keskusteluista taas ei ole tapanani kertoa kuin viite, joka riittänee useimmille (ilman typerää ja nokkavaa moralisointia) sen ymmärtämiseen, minkälaisesta kulttuurista tieto on peräisin.

Mutta kun tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Dari-Annen kanssa törmään, ei se varmasti ole viimeinenkään.

Viestit eivät ns kohtaa ja siihen on tyytyminen.

Kaikenlaista!

Tuula Hölttä

Dari-anne: "Lauri Viidasta mieleen:

" Äidit vain, nuo toivossa väkevät.
Jumalan näkevät.

Heille on annettu voima ja valta,
kohota unessa pilvien alta
ja katsella korkeammalta. "

Lauri Viidan Alfhild on yksi lempirunoistani. Ei niinkään siksi, että tuntisin äitinä jotenkin omaavani muista äideistä poikkeavan "voiman ja vallan", jonka avulla "katsella korkeammalta", vaan siksi, että oman lapsuuteni ja nuoruuteni 50-60 -luvun rankkojen koulukiusaamis - ym. pahoinpitelyvuosien aikana koin kaiken Raamatun lukemisen ja pahoinvoinnin keskellä "ikään kuin lupauksena" lopulta jotenkin näin:
http://www.youtube.com/watch?v=tr9DdCSZLzA

Dari-anne Suomalainen

Tuula Hölttä

Linkki:
" Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa. "

Kuinka me saadaan pojatkin oivaltamaan? :)

Risto Koivula

" Linkki:
" Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa. "

Kuinka me saadaan pojatkin oivaltamaan? :) "

Toiset tytöt saa ja toiset ei...

Tuula Hölttä

Dari-anne: "Kuinka me saadaan pojatkin oivaltamaan? :)"

Enpä todellakaan osaa sanoa. Oma kokemukseni "pojista" perustuu vain siihen, mitä nykyinenkin "poikaystäväni" vuosikymmenten takaa edustaa. Olemme tunteneet toisemme ja olleet "enemmän tai vähemmän" ystäviä kansakoulun ekaluokalta eli 7-vuotiaista alkaen.

Itselläni, eikä hänelläkään ole veljiä, joista olisimme voineet opetella poikien oivaltamista. Hän oli kuitenkin se, joka mm. 60-luvulla esti oman lähtöni Pariisin siltojen alla eläväksi pummiksi, mitä olimme lukion ekaluokalla yhdessä ystäväni kanssa suunnitelleet.

Se oli kuuskytlukua se. Siltä vuosikymmeneltä mieleen on jäänyt, kuinka Varkauden "Tähkässä" laitoimme lukion tauoilla ensimmäiseksi soimaan levyautomaatissa mm. tämän "vinyylin": http://www.youtube.com/watch?v=28hLWynQ6mQ

Dari-anne Suomalainen

Tuula Hölttä

Kirjoituksestasi päätellen olet kohdannut oman suojelusenkelisi ja tanssiterapia toimii aina, varsinkin yhdessa.....se kosketus.

Tuula Hölttä

Dari-anne: "Kirjoituksestasi päätellen olet kohdannut oman suojelusenkelisi..."

Omasta mielestäni kohtasin oman suojelusenkelini, kun kaikkien lapsuuteni uhkien ja pelkojen välissä sain "hengähdystaukona" mummon opettaman iltarukouksen jälkeen ennen uneenvaipumista katsella tilkkutäkin alta mummolan seinälle ripustettua suojelusenkelikuvaa.

Suojelusenkeliä oli mielestäni sekin, kun Runnin kylpylän kansanparantajana ja hierojana toimineen iso-iso-äitini poika vei lapsena suuriin metsiin ja opetti linnunpesät ja tuohilipin teot, että sai näillä retkillä juoda lähdevettä.

Suojelusenkeliä oli myös nähdä linja-auton ikunasta "Iisveden mummolaan" tullessa lähimetsien kukkivat matsätähtimättäät, ja suojelusenkeliä oli kerätä Iisveden mummolan ritarinkannuksia kukkivilta seinustoilta sormiin kipristyvät tukkimiehentäit.

On ollut sekin aika, että olen katsonut yli yön "silmästä silmään" viritetyn pistoolin piippua. Suojelusenkeli oli kai mukana silloinkin, kun aseen haltija vihdoin luovutti ladatun ja varmistamattoman pistoolin yön yli jatkuneiden keskustelujemme jälkeen surmaamatta muita lähietäisyydellä nukkuneita kuten oli aikonut.

Dari-anne Suomalainen

Tuula Hölttä

Kirjoitat kauniisti mummoista, mummot ovat hyveellisiä ja turvallisia pienille piiperoille.
Heillä on aikaa keskutella ja pohdiskella asioita ja kysymyksiä, joita lapsilla on paljon, eikä kukaan vastaa.

Kaikilla lapsilla pitäisi olla oikeus omaan mummoon ja siihen aikaan jolloin ei tehdä mitään muuta kuin mietitään, poimitaan metsätähtiä ja puhutaan. Leivotaan pullaa ja lauletaan.

Minullakin on kiitolliset muistot mummosta.

Dari-anne Suomalainen

Olemmeko me paheellisia kaikki tyynni ?

Hyveestä sanotaan:
Eettisesti ja moraalisesti arvokas luonteenpiirre.

Paheita ovat:

Mielettömyys
Pelkuruus
Turmelus ( oikeamielisyyden käyttämättömyys)
Himo ( kohtuullisuuden käyttämättömyys )

Termiä pahe käytetään myös monista toimista joita "jotkut pitävät" moraalittomina, kuten:

Itsekkyys, vastuuttomuus, valehtelu, pettäminen. ( jotkut pitävät???)

lisäksi:
alkoholi, tupakki, huumeiden käyttö, uhkapelaaminen.

Ovatko itsekkyys, vastuttomuus, valehtelu ja pettäminen muuttuneet hyväksytyiksi, kun ainoastaan jotkut pitävät niitä moraalittomina ?

Käyttäjän jaanapaju kuva
Jaana Paju

Sana "omatunto" on useissa kielissä "yhteistunto"

Tuula Saskia

Blogitekniikka ei ole hallussa.

En tiedä, miten vastaukseen voi vastata.

Viittaan yllä Antti Liikkasen reagointiin omaan tekstiini.

Antti, todistit, että poliiitikkojen motiivina vallanhimo on lähtökohtaisesti väärä oletus.
Ja todistit sen niin tieteellisisen vakuuttavasti, että minun on syytä sulkea suuni. Tosin, hyvä Antti: kuuluuko tieteellisessä tekstissä puhua etoksesta? Minä uskoin sanan kuuluvan suomeksi "eetos".

Siis , Antin mukaan: poliitikkojen tärkein motiivi on

"moraali" tai "moralismi".

Poistun kauheine, moraalittomine oletuksineni nurkkaan häpeämään.

Että saatoinkin eksyä epäilemään kansamme valioiden perusteluja heidän vastentahtoisesti suostuessaan mahdolliseen parlamenttityöskentelyyn.

Antti on todistanut kiistatta, että on mahdotonta, että kyse olisi vallanhalusta. Geneettisten kerrostumien eetos on sen tae ( vai miten se menikään?)

Jaakko Tuononen

No, mooraalissa on aina lopuksi kysymys jumalauskosta. Uskooko henkiolentoihin tai ei? Itse vosin kyllä uskoa jumaluuten, mutta en uskomisella pakolliseen Jumalaan, enkä varsinkaan uskontoihin.

Kuka uskoo uskontoihin, hävettää? Jaakko tule heti pois sieltä...

Risto Koivula

" No, mooraalissa on aina lopuksi kysymys jumalauskosta. "

Eikä ole! (Onks tää provo?)

" Uskooko henkiolentoihin tai ei? "

"Henkivaltojen pelko" ei ole varsinaisesti määritelmällistä moraalia ollenkaan, vaan se on ns. "pseudorationaalisuutta".

" Itse vosin kyllä uskoa jumaluuten, mutta en uskomisella pakolliseen Jumalaan, enkä varsinkaan uskontoihin.

Kuka uskoo uskontoihin, hävettää? Jaakko tule heti pois sieltä... "

Jari Vuorinen

Mitä monimutkaisemmaksi,hektisemmäksi ja kiivaammaksi maailma käy sitä enemmän moraali vaikuttaa illuusiolta.Poliitikoilla(minullakin) on vaarana tuudittautua juuri tuon "ympäristön ohjelmoiman yliminän" omaantuntoon.Se mikä eilen oli hyvää on tänään pahaa.

Omatunto syntyy Siegmund Freudin mukaan isän ja äidin vaikutuksesta lapsuudessa.Omaatuntoa voidaankin pitää eräänlaisena moraaliautomaattina,joka ilman kalkulointia kertoo meille mikä on oikein ja mikä väärin.Se mikä on väärin,on pahaa ja se mikä on oikein, on hyvää.

En ole Teologi mutta aavistan,että Isän ,pojan ja pyhän hengen käsite Kristinuskossa symboloi kaikkein korkeinta moraalia.

Dari-anne Suomalainen

Moraali on kova juttu, siinä katsotaan mies, eikä nuttu.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Suomi on vanhastaan kristillisten moraalikäsitysten ja niistä vielä puhdasoppisen hihhulismin läpitunkema maa. Maallista lakia eli politiikkaa on tarjottu jumalallisten lakien tilalle jo yli kaksisataa vuotta, mutta tästäkin kommenttiketjusta huomaa, että näissä asioissa käsitykset muuttuvat hitaasti.

Tästä päästään poliitikon varsinaiseen ongelmaan eli tekojen moraaliin. Köyhän elämään voi yrittää eläytyä, mutta onko napin paineleminen eduskunnassa moraalisesti oikea teko, jos tarjolla on muita tapoja auttaa?

Dari-anne Suomalainen

Snellman

Mikä on jumalallinen laki?

Sen voi nähdä luonnossa, luonto noudattaa sääntöjä, jotka sille on asetettu. Päivä seuraa yötä, kesä talvea, aurinko paistaa, sade tulee ajallaan, vilja valmistuu ja hedelmät kypsyvät. Planeetat liikkuvat harmoonisesti radoillaan, eivät kiiruhda toistensa ohitse vaihdellen kaistoja, niillä on sisäänkirjautunneet liikennesäännöt.

Kukaan ei YRITÄ noudattaa, ne vain noudattavat, ruoho ei YRITÄ KASVAA, se kasvaa, kalat eivät YRITÄ UIDA, ne uivat, kukat eivät YRITÄ KUKKIA, ne kukkivat.

Luonnossa toimii vähimmän vastuksen laki, YRITTÄMINEN ei havaittavasti ole kovin jumalallista toimintaa, se vie liikaa energiaa ja saa unohtamaan perusasiat, eli oikean reitin, kultaisen keskitien.

Dari-anne Suomalainen

Snellman

Mikä on jumalallinen laki?

Sen voi nähdä luonnossa, luonto noudattaa sääntöjä, jotka sille on asetettu. Päivä seuraa yötä, kesä talvea, aurinko paistaa, sade tulee ajallaan, vilja valmistuu ja hedelmät kypsyvät. Planeetat liikkuvat harmoonisesti radoillaan, eivät kiiruhda toistensa ohitse vaihdellen kaistoja, niillä on sisäänkirjautunneet liikennesäännöt.

Kukaan ei YRITÄ noudattaa, ne vain noudattavat, ruoho ei YRITÄ KASVAA, se kasvaa, kalat eivät YRITÄ UIDA, ne uivat, kukat eivät YRITÄ KUKKIA, ne kukkivat.

Luonnossa toimii vähimmän vastuksen laki, YRITTÄMINEN, vauhdin kiihdyttäminen eivät havaittavasti ole kovin jumalallista toimintaa, ne vievät liikaa energiaa ja saavat unohtamaan perusasiat, eli oikean reitin, kultaisen keskitien.

Käyttäjän petrisalo kuva
Petri Salo

Erittäin ajankohtainen aihe.

Tulin jutelleeksi syksyn 2009 aikana useiden kansanedustajien kanssa. Viimeisenä ministeri Mauri Pekkarisen. Tapahtumapaikkana todistajien läsnäollessa eduskunnan portaikko ja elo-syyskuussa alkaneet joka torstaiset korruption vastaiset mielenosoitukset.

Kaikki jututtamani kansanedustajat olivat puheissaan liikuttavan yksimielisiä siitä, että vaalirahoituksen tulee olla avointa ja läpinäkyvää.

Kuitenkin valtaosa heistä ei ollut avannut vaalirahoitusilmoituksiaan vuosilta 2003 ja 2007 lain sallimalla tavalla. Eli puheiden ja tekojen välinen ristiriita osoittautui heidän kohdallaan isoksi.

Kukaan ei kiistänyt sitä, että vaalirahoittajat voidaan nimetä laillisesti, takautuvasti, ilman eurorajoja ja sanktioita.

Laki ehdokkaan vaalirahoituksesta (414/2000) on ollut sen verran nerokas, että kukaan ei ole tätä lain hengen mukaista tulkintaa kiistänyt. Mutta koskaan ei liene liian myöhäistä toimia, jos haluaa omalla kohdalla toimia, niin kuin puhuu tai on antanut julkisesti ymmärtää toimivansa.

Avoimen vaalirahoituksen abcde-laintulkinta:
http://suomi2017.wordpress.com/2010/10/07/laki-ehd...

Moraalista vielä sen verran, että onko se itse kunkin henkilön oman lähiryhmän käsitys rehellisyydestä?

Jari Vuorinen

Moraali yhteiskunnassa on pilkkoutunut osiin,kaikenlaisten eturyhmien "moraaliksi".Moraali,joka on hajaantunut ei ole oikeaa Moraalia.

Ilmeisesti Kirkko vielä pystyy pitämään Moraalin semmoisena kun sen tulee ollakin.

Meidän yhteiskunnassamme lain moraalikin on kadoksissa.Esimerkiksi :

"Työmaan ilmastoinnista vastaavalla Puolalaisella KMW Engineeringillä on Metalliliiton arvion mukaan rästissä satojen tuhansien eurojen sopimusten mukaiset korvaukset työntekijöilleen.Tällaisiin tilanteisiin voitaisiin puuttua tehokkaasti, jos ammattiliitoilla olisi Suomessa kanneoikeus.Norjalla ,Ruotsilla ja Yllätys yllätys,Saksalla on tällainen kanneoikeus.Suomella ei.Miksi?Meillä on harmaata taloutta enemmän kuin lääkäri määrää.Miksi?" Tämä lainaus mm.tuoreista uutisista.

Meillä Suomessa siis ei ammattiliitoilla ole Kanneoikeutta.Onko meillä työn Moraaliakaan?Ainakin harmaa talous kukoistaa Suomessa.Ja köyhyys lisääntyy.Moraalittomuus lisää köyhyyttä ja pahoinvointia.

Toimituksen poiminnat